Ga naar de inhoud

Textiel- en modebeurzen en modeweken 2020

UPDATE  8-5-2020 | Een aantal modeweken (de catwalk shows) hebben aangekondigd dat ze deze kunnen uitstellen of dat ze online gaan.. Dit betekent niet dat de beurzen en showrooms daar omheen hetzelfde zullen doen.  Zodra hierover nieuws is, zullen we dat op deze pagina melden.

 

Internationale beursupdate voor de mode- en textielindustrie

Het is nog te vroeg om met enige zekerheid te weten wat er voor het komende jaar op de meeste grote mode- en textielbeurzen zal gebeuren, maar er komen wel berichten naar buiten van beursorganisaties. De textielbeurzen in Parijs en Shanghai zullen naar verwachting doorgaan op hun oorspronkelijk geplande data.

De mode- en schoenenwereld is echter ingewikkelder. De meeste shows die oorspronkelijk gepland waren voor juni en juli, zullen vanaf september doorgaan in de veronderstelling dat er geen nieuwe uitbraken van Covid-19 zijn en dat we kunnen reizen. Sommige showrooms hebben gezegd dat ze online showrooms zullen lanceren – sommige in plaats van fysieke evenementen, andere als aanvulling daarop.  Al eerder werd  bekend dat de  komende editie van de Modefabriek (5 &6 juli) is afgelast en dat de organisatie bezig is met een online platform.

In een aantal gevallen proberen heren- en pre-edities van shows af te stemmen op bestaande vrouwenmodedata met Parijs, de meest opvallende, in de eerste week van oktober. Dit is een interessante nieuwe trend omdat het potentieel in aantal kracht geeft en in lijn is met veel van de nieuwere modeweken, waardoor het mogelijk is om heren- en damescollecties tegelijkertijd te kopen.

Niet alle shows hebben formele aankondigingen gedaan en er kunnen nog enkele wijzigingen zijn, maar de onderstaande lijst is wat we verwachten:

Playtime Paris –  verhuisd naar online

Pitti Uomo 2-4 september (nieuwe data)

Pitti Bimbo 9-10 september (nieuwe data)

Who’s Next Paris 4-7 september

Unique door Eurovet 5-7 september (nieuwe data)

Première Vision Paris 15-17 september

Intertextile Shanghai 23-25 ​​september

New York Men’s Fashion Week tussen 22 en 26 september (nieuwe data – verwacht)

New Yorks Womens Fashion Week tussen 20-24 september

Paris Men’s, Pre en Splash tussen 1-6 oktober (nieuwe data)

Paris Women’s Fashion Week van 1-6 oktober

De meeste shows in Berlijn (Premium / Seek en Panorama / Selvedge Run) hebben hun fysieke evenementen geannuleerd, maar bieden een online alternatief. Details over de platforms zullen spoedig volgen. Neonyt heeft nog geen aankondiging gedaan, maar zal waarschijnlijk dit voorbeeld volgen.

Er wordt met name in de herenmode-industrie veel gepraat dat de shows in juni / juli te vroeg zijn en dat een terugkeer naar september de detailhandel mogelijk zou kunnen helpen om hun bestellingen voor de lente / zomer en leveringen veel dichter bij te plaatsen wanneer ze daadwerkelijk nodig zijn.

Unique heeft aangekondigd dat het naast Who’s Next in Parijs terug zal gaan naar het oorspronkelijke tijdslot. De kinderkledingshow Playtime heeft aangekondigd dat het geen fysieke show zal houden, en geeft er de voorkeur aan om het online formaat www.playologie.com te promoten, dat al populair is bij kopers .

Situatie VS onduidelijk

De situatie in de VS is minder duidelijk. De evenementen van de New York Men’s MRket, Project en Liberty zullen tegelijkertijd worden vertoond met Coterie, Capsule NYC en Woman NYC. De Miami Swim Week-evenementen zijn momenteel nog steeds gepland voor 11-14 juli. Dit lijkt problematisch en verdere aankondigingen worden verwacht

MAGIC en de andere Las Vegas Fashion Week-evenementen houden vast aan hun oorspronkelijke data van 17-19 augustus, maar dit is natuurlijk onder voorbehoud. Hetzelfde geldt ook voor het Chicago Menswear Collective dat momenteel gepland staat voor 2-4 augustus. De Chicago Mart kijkt naar data om te zien of het haalbaar is om de show naar september of later te verplaatsen.

 

Eerdere berichten 

De meeste beurzen en showrooms zijn vastbesloten om zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan, maar het is niet duidelijk welke internationale retailers zullen kiezen om te reizen en, eenmaal daar, wat voor budget ze hebben. De online platforms en showrooms kunnen mogelijk het probleem aanpakken van detailhandelaren die niet kunnen reizen, maar we weten dat veel winkels een overschot hebben voor de lente / zomer 2020. Sommigen zijn van plan dit in 2021 te verhandelen.

Het lijkt waarschijnlijk dat grotere Amerikaanse en Japanse bedrijven niet internationaal mogen reizen, waardoor verkoopteams andere manieren moeten vinden om hen te bereiken, waaronder met hun binnenlandse shows.

De organisatoren van Pitti Uomo en Pitti Bimbo hebben bevestigd dat ze hun showdata ook naar september zullen verplaatsen. Daarom zijn voor 2020 alleen de data van Pitti Uomo 2-4 september (drie dagen) en Pitti Bimbo 9-10 september (twee dagen) bekend.

Gezamenlijk communiqué

De brancheverenigingen die de belangrijkste beurzen voor de modebranche in Parijs vertegenwoordigen, hebben een  uitgegeven waarin wordt bevestigd dat ze het besluit hebben genomen om hun shows voor juni en juli 2020 uit te stellen vanwege de uitbraak van Covid-19. De brief is ondertekend door de organisatoren van Interfilière, Man / Woman, Splash Paris, Tranoi, Unique by Mode City, View en de federaties. De brief bevestigt dat de shows niet in juni of juli zullen plaatsvinden, maar dat hun teams in september 2020 aan alternatieve data werken. Details zullen volgen, maar we verwachten dat het plan is de shows op dezelfde data als Who’s Next / Première Classe begin september te organiseren.
We verwachten dat de onafhankelijke showrooms dit voorbeeld zullen volgen, zodat het merendeel van de activiteiten op het gebied van herenkleding, dameskleding, badkleding, lingerie, strandkleding en accessoires in september op een van de twee traditionele show-slots zullen samenkomen.

Collecties online

Inmiddels hebben een aantal showrooms de details van hun collecties online gezet zodat kopers die kunnen zien, ook als ze niet kunnen reizen. Deze zijn te achterhalen via modemonline.com met de meeste van de belangrijkste internationale showrooms, en links naar die met een virtuele showroomcampagne. Daarnaast heeft Playologie (een gevestigd platform voor voornamelijk dames- en kinderkledingmerken) aangeboden om haar gevestigde online showroomplatform gratis uit te breiden tot 300 merken in de nabije toekomst.

Textiel

Voor textiel zijn de laatste updates dat Milano Unica ( juli 2020) verplaatst is naar 7,8 en 9 september 2020, terwijl Première Vision (15,16 en17 september 2020) de werving voor de show van september heeft uitgesteld tot half april. Intertextile Shanghai (23,24 en 25 september 2020) lijkt vooruit te gaan met werving en Proposte, Como (gepland voor eind april) voor interieurtextiel is uitgesteld tot 23, 24 en 25 september 2020. Heimtextil, Frankfurt (12, 13,14 en 15 januari 2021) – geen verandering en werving momenteel aan de gang.

We zullen deze pagina steeds updaten met de nieuwste informatie

 

 

Het laatste nieuws

Hoge kosten en gebrek aan geschoold personeel belemmeren digitalisering

Europese textiel- en kledingorganisatie Euratex hield in augustus van 2024 een business survey die wij als Modint ook onder onze leden hebben uitgezet. Er werd o.a. gevraagd naar verwachte omzet en...

Modint nam deel aan de Expertgroep Digital Product Passport

Modint nam deel aan de Expertgroep Digital Product Passport van ShoppingTomorrow.  Deze expertgroep kwam samen tot een openbaar toegankelijk bluepaper, uiteraard over het Digital Product Passport. Wij...

Verslag Aan de slag met het Digital Product Passport (DPP) – Powered by CLICKNL

Kledingbedrijven krijgen te maken met veel nieuwe wetgeving over het inzicht in je keten tot uitgebreide productinformatie. Een onderdeel daarvan is het Digital Product Passport (DPP), onderdeel van de EU...