Nieuwsbericht

Han Bekke benoemd tot erevoorzitter op afscheidssymposium 'Close'

13-07-2021 - Ter gelegenheid van het afscheid van Modint-voorzitter Han Bekke vond op donderdag 8 juli in het BIMHUIS in Amsterdam het mini-symposium “Close” plaats. Met vijftig gasten in de zaal en ongeveer eenzelfde aantal via een livestream werd het een bijzondere middag voor Han Bekke.  Na 8 jaar voorzitterschap van Modint en 50 jaar werkzaam te zijn geweest in de sector gaat hij het nu wat rustiger aan doen.

Tot zijn verrassing werd Bekke deze middag benoemd tot de allereerste erevoorzitter van Modint. “Ik dacht dat ik alles al had gehad”, was zijn reactie bij deze bijzondere benoeming. Hij ontving hiervoor een speciaal door EE Labels gemaakte oorkonde van textiel. Han Bekke was zichtbaar geroerd door deze onderscheiding waarmee de vereniging haar waardering laat blijken voor zijn enorme inzet voor Modint en de gehele sector. Modint directeur Patric Hanselman verwoordde dat met mooie warme woorden: “We hebben in je prijzenkast gekeken en gezien dat je alles al hebt, daarom hebben we iets bedacht dat nog niet bestond, erevoorzitter.  Je hebt er – eerst als directeur van Modint en later als voorzitter – voor gezorgd dat er een krachtige brancheorganisatie in ontstaan waarin de belangen van producerende bedrijven van (interieur) textiel, tapijt en (bedrijfs) kleding worden behartigd.

De titel van de deze middag past jou, maar er is veel meer en dat vat ik graag samen als een persoon met ‘Han-style ‘. Deze persoon is oprecht, belangstellend en betrokken, is nieuwsgierig en in staat zich te blijven verwonderen - gevleugelde uitspraak: Ik dacht dat ik alles al had meegemaakt" en is bevlogen. Daarnaast is iemand met de ‘Han-style’ een meester in het brengen van verhalen, heeft een geheugen als een olifant en floreert bij onverwachte gebeurtenissen “Never waste a good crisis”

 

Dichtbij produceren

Voorafgaand aan het afscheid vond het mini symposium ‘Close” plaats, onder leiding van Isrid van Geuns, trendwatcher en talentontwikkelaar in de mode-industrie, ging een panel bestaande uit Han Bekke, Floor Smits (EssenzaHome) Roger Gerards (Meester Opleiding Coupeur), Jelle van Laer (Grosso Moda) en Arnoud Haverlag (ByBorre) met elkaar in gesprek over reshoring oftewel: kunnen we en willen we (weer) kleding dichterbij huis gaan produceren?

Als het aan Jelle van Laer ligt begint Grosso Moda nog dit jaar met een nieuwe productielocatie in Nederland. Grosso Moda, begonnen in 1992, biedt B2B complete mode(design)concepten, inclusief productie en levering) aan merkklanten en winkelketens in Noord-Amerika, Europa en het VK met de combinatie van eigen en externe productiekantoren in Europa en Azië. “Confectioneren dichterbij brengen is onze missie, vertelt Van Laer. “We zoeken nu naar een geschikte locatie in de omgeving van Amsterdam waar we een kleine productielijn willen gaan opzetten. Daar zullen zo’n 50 werkplekken komen en we willen daar ‘op maat gaan produceren’. Geen collecties maken die vervolgens blijven hangen.”

Een mooi initiatief dat ook door de overheid uit de regio wordt ondersteunt, maar zegt Han Bekke: “Wie gaat er daar straks achter de naaimachine zitten? We moeten ook met elkaar kijken naar het onderwijs en de arbeidsmarkt en we moeten proberen van de prijsdruk af te komen. Kennis van buitenaf zal hierbij zeker nodig zijn.”

Jelle van Laer geeft aan dat er voor de Nederlandse vestiging juist contact is met arbeidsmigranten die goede vakspecialisten zijn en dat ook wordt gekeken naar het opleiden van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Ook bij de Meesteropleiding Coupeur (MOC) is meer vraag naar specialisten in het vak. “De vraag naar goed opgeleide coupeurs is er zeker”, zegt Roger Gerards. Hij is managing director bij de Amsterdamse opleiding, sinds kort ook met een tweejarige Hbo-opleiding.  Met zijn achtergrond als antropoloog en fashion designer heeft hij een brede visie op de sector en het vakmanschap. “Makers worden geboren, die zullen er dus altijd zijn. We moeten er dan met elkaar voor zorgen dat ze op een juiste plek terechtkomen. Van oudsher is er bij onze opleiding veel vraag vanuit de culturele sector, maar je ziet dat de vraag nu vanuit een breder werkveld komt.”

Verantwoord textiel

“Ik kom uit de Tech wereld, en daar zijn we veel meer gewend overal zelf de regie te pakken”, reageert Arnoud Haverlag van ByBorre.  Samen met Borre Akkersdijk staat hij aan her roer van het innovatieve brei/textiel lab ByBorre in Amsterdam waar zo’n 35 mensen werken met 21 verschillende nationaliteiten. Het bedrijf levert stoffen aan vele grote merken in de sector. “Innovatie, techniek en duurzaamheid horen bij elkaar. Bijna 80 procent van de milieu-impact die kledingproductie (pre-consumer) heeft, wordt bepaald door de keuzes bij het ontwikkelen van textiel. Elke stap daarin is dus belangrijk. Daarom willen wij daar graag zelf de controle over hebben.” zegt Haverlag. En lachend in de richting van Han: “Het is eigenlijk een verkeerd moment om te stoppen, het begint net leuk te worden. Door bewuste makers te creëren, zullen we betere ontwikkelings- en ontwerpbeslissingen mogelijk maken die levenslange producten creëren. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we het meest verantwoorde textiel op en rond ons lichaam hebben.

Isrid van Geuns Jelle van Laer en Floor Smits Arnoud Haverlag(l) en Roger Gerards

 

 

Sylvia Roelofs en Han Bekke Rens Tap spreekt namens de kantoor medewerkers Het laatste woord is voor Han

 

Transparantie

“Daar kan ik me helemaal in vinden’, zegt Floor Smits van Essenza Home. Als brand/marketing manager is zij verantwoordelijk voor de positionering van het merk dat vooral groot is in bedtextiel, maar ook homewear en interieurtextiel in de collectie heeft. “Onze missie is: iedereen lekker laten slapen, zowel de eindgebruiker als de makers. Wij hebben een lange relatie met onze makers op afstand. Wij zijn al 60 jaar een familiebedrijf en de relatie met onze fabrikanten is een belangrijk onderdeel van wie wij zijn. Wij zijn hierin volledig transparant en geven in ons sociaal verslag ook aan wat we hebben bereikt en waarin we nog kunnen verbeteren.”

Han Bekke complimenteert Floor hiervoor: “Transparantie is zo belangrijk. Je kunt er als producent in onze sector niet meer omheen. Maar je moet het ook durven om je werkwijze en de stappen die je neemt in de openheid te brengen.”

“We maken het mee dat in een gesprek met bijvoorbeeld een CEO van een multinational wordt gezegd: we moeten iets met duurzaamheid…”, reageert Arnoud Haverlag. “Daar kijk ik dan met verbazing naar. Wij willen de makers helpen. Wat kies je? En welke keuzes heb je als maker en wat kun je daarmee betekenen voor de wereld? Ik hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan de sector en de wereld door een nieuwe generatie makers in stelling te zetten.”

Roger Gerards sluit aan: “Je zou jezelf – net zoals designer Job Smeets altijd doet - de vraag moeten stellen: waarom doe ik het? Eigenlijk zouden we met een vraag moeten kunnen leven en niet overal een passend antwoord op moeten willen hebben. ”

Blijven praten

"Een mooi moment om af te sluiten, we hebben veel inspiratie opgedaan en natuurlijk raken we nooit uitgepraat, maar we willen proosten met Han en daarom geef ik hem nu het laatste woord”, aldus dagvoorzitter Isrid van Geuns.

“Bij alles wat we hier vanmiddag hebben besproken, is de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven heel belangrijk. Via het netwerk NL Nextfashion & Textiles is er een verbinding gelegd tussen de sector en het Hoger Onderwijs, dat levert al veel op, maar meer onderzoek naar de behoefte op de arbeidsmarkt is zeker nodig. Het is zo belangrijk dat we met elkaar blijven praten. Je ziet nu vanmiddag al in korte tijd al veel ideeën, inspiratie, visie en kennis voorbijkomen. Internationaal gezien, lopen we voorop als het gaat om verduurzaming en ook ons onderwijs staat op een hoog niveau, maar we blijven natuurlijk een klein confectie-land", besluit de kersverse erevoorzitter. 

fotografie: alex@MyMollseye

Bekijk meer foto's en de opname van de gehele bijeenkomst 

(alleen voor Modint-leden)