Nieuwsbericht

Creatief ondernemen in tijden van corona | good practices

De coronacrisis geeft ondernemers veel zorgen. Tegelijkertijd brengt het creativiteit bij bedrijven naar boven en dwingt het ons kritisch naar onze eigen business te kijken. Verken ideeën om samen door de coronacrisis heen te komen. En vooral, deel je ideeën! Hieronder de eerste ‘good practices’ die we hebben verzameld. Zijn dit wellicht de voorlopers van nieuwe businessmodellen die zullen ontstaan na Corona? 

Nadat we in april al een mooi aantal suggesties voor mogelijke oplossingen en kansen met Inretail en FHGS op papier hebben gezet, geven we op deze pagina voorbeelden die kunnen helpen in de gehele toeleveringsketen aan de voor- en achterkant. Dit doen we voor het leesgemak in bullets aangevuld met voorbeelden uit de praktijk. Ter inspiratie! Doe er je voordeel mee en laat ons vooral weten wat jouw vragen of ideeën zijn.

Dit is een dynamische lijst! Samen bereiken we meer dus lever je good practice concept of voorbeeld aan bij Nienke Steen en deel zo je idee met de sector en andere stakeholders.

Deel je idee >>

Open communicatie over de stand van zaken.

Dit klinkt heel simplistisch, maar dit maakt de weg open voor een goed gesprek en wederzijds begrip, zeker als je je beide in andere landen en situaties bevind. Hoe zit het met je liquiditeit en continuïteit? Heeft de leverancier al producten ingekocht? Wat voorziet hij/zij voor zijn haar werknemers? Herzie de levering- en betalingsafspraken samen.

 

Uit Kuyichi’s oproep “Fix the System”:

Things brands (and retailers) can immediately start doing:

Don’t cancel orders, spread deliveries and pressure
Avoid cancellations of orders if possible. Spread your deliveries and help each other forward instead. Every choice we make has consequences. Cancelling orders puts an enormous amount of pressure on the garment workers and suppliers behind the chain.

Stay close with your suppliers
Stay in open communication with your suppliers or brands on the effect of the crisis; production/planning wise, the effect on the workers and financially.The only way we can get through this is together. Stop focusing on profit, start thinking about surviving is the main target for us as brands. “

 

 

Liquiditeit eerst.

Maak gebruik van alle noodmaatregelen om je liquiditeit te verbeteren, dat komt ook ten goede aan het betalen van ketenpartners, net als creatieve wijzen om omzet te genereren. Snij in alle niet-essentiële kosten en verwijs ketenpartners naar steun van (lokale) overheden, noodfondsen en verzekeringen.

Deadlines verschuiven voor de huidige orders in een redelijk tijdspad.

Je kunt in overleg met ketenpartners een seizoen vooruit schuiven of zelfs een jaar over slaan.

Geen (maximale) uitverkoop of later in het seizoen.

Als we nu al gaan afprijzen maken we het ons wel heel moeilijk de rest van het seizoen en houden we de waarde en marge van onze artikelen laag. Dit punt hangt scherp samen met de tijden waarop we de collecties (te vroeg) in de seizoenen leveren.

 

 

A Fish Named Fred:

We moeten nu de handen ineen slaan in deze ongekend zware tijd en te zoeken naar een voor alle partijen passende oplossing. Alleen zo kunnen wij samen door deze periode heen komen. Om te zorgen dat u als A fish named Fred klant op ons kunt bouwen voor nu en in de verre toekomst, hebben wij een pakket maatregelen samengesteld om u te steunen in deze moeilijke tijd. Samen met u willen wij bouwen aan een stabiele toekomst.

 

A Fish Named Fred biedt afnemers een pakket maatregelen welke past bij de oproep om flexibiliteit in deze tijd van geven en nemen: Enerzijds biedt het merk de afnemer een korting op de leveringen die nu plaatsvinden, met de vraag om dit niet om te zetten naar consumentenkorting om de rust in de markt te bewaren. Het merk geeft aan annuleringen van orders welke in productie zijn, niet te accepteren en verdeelt daarnaast reeds ingekochte orders over verschillende leveringen. Afnemers kunnen op hun beurt weert rekenen op extra betalingsruimte en kortingen.

 

Het uitspreiden van leveringen en betalingen in plaats van het cancelen van leveringen.

Leveringen die je nu niet kwijt kunt kun je spreiden over het jaar heen en zo ook de betaling voor geplaatste orders of orders die op de planning staan.

Risico minder groot maken door lopende productieorders te verlagen en uit te spreiden in de tijd?

Wellicht is je fabrikant ook niet op volle toeren?

Reduceren van orders die op de planning staan.

Orders die wel op de planning staan, maar die nog niet ingekocht zijn kunnen nu in veel gevallen gereduceerd of gecanceld worden, immers de onverkochte voorraden worden al ingezet. De basics kunnen gemakkelijk een seizoen verder worden geschoven, dus wellicht alleen de styles door laten gaan die heel seizoens- of collectiebepalend zijn voor de herfst/winter.

Nieuwe markten voorzien.

denk aan een omschakeling naar protective wear (mondkapjes, handschoenen)

Vanilia bespreekt de huidige stand van zaken met toeleveranciers en retail, schuift collecties door in het seizoen en onderzoekt de mogelijkheden voor de omschakeling naar het produceren van beschermende kleding in de eigen Turkse fabriek.

“Gerber has announced that the company has launched the Gerber PPE Task Force and Resource Team to support their global customers and partners as they work to increase their production or transition to manufacturing personal protective equipment (PPE).”

“Enrique Silla, president van Jeanologia, zei dat het bedrijf de G2-ozontechnologie, die doorgaans wordt gebruikt voor het duurzaam wassen van jeans, met succes heeft omgezet in een ‘ontsmettingsbox’ voor plastic gelaatsschermen die worden gedragen door hulpverleners aan de frontlinie van de Spaanse coronaviruscrisis.”

 

Circulair denken. Denk aan hergebruik, recycling, herkleuren of vermaken van oude collecties of voorraden stoffen en fournituren, om ze weer in te kunnen zetten in een nieuw seizoen. Maak er bijv. een re-design challenge van! H&M  geeft aan in een brief aan stakeholders dat ze o.a. willen inzetten op een circulaire aanpak om aankomende overstock opnieuw te gebruiken. “We onderzoeken hoe we deze situatie met veel onverkochte voorraden kunnen aanpakken door middel van circulair denken.”

  • B2C voorverkoop: pas produceren als je weet dat er voldoende afname is.
  • Seasonless sales. Laat de seizoenen los en verkoop waar je goed en herkenbaar in bent. Verras de consument op andere wijze dan de nieuwste trends. Het hele jaar door. Of laat de collecties ten minste gelijk lopen aan het klimaat.
  • Digitale kansen benutten. Kleding digitaal aanbieden (verkopen, verhuren of voorverkoop!) als je dat niet al deed en maak gebruik van bredere afzetkansen, mogelijk in landen waar het virus minder hard toeslaat. Er worden ook digitale modeshows georganiseerd, exclusieve passessies offline en online, webinars en op social media wordt gepost, gevlogd en geblogd. Op het vlak van productontwikkeling wordt er serieus gekeken naar het maken van digitale samples om lock downs in productielanden te omzeilen, onnodig materiaalgebruik of transport te voorkomen.
  • Breng financiële en sociale risico’s in kaart en steun noodfondsen waar het kan. De financiële risico’s zijn zichtbaar en meetbaar groot en nog onvoorspelbaar. Positief nieuws: de kans is groot dat de environmental footprint in 2020 is gedaaldFocus nu eerst op de social footprint- wat zijn de gevolgen voor de werknemers in productielanden bij je ketenpartners? Denk niet in audits, maar in dialoog met fabrikanten en werknemers (dwz Vakbonden, NGO’s). Een aantal bedrijven steunt al noodfondsen en wereldwijd wordt er ingezet op een noodfonds voor werknemers in de textielindustrie.

Micro Fashion gaat voor een open dialoog met fabrikanten, verplaatst leveringen en organiseert een online actie met het Rode Kruis (10% afdracht van de orderwaarde zonder dat er andere korting wordt gegeven).

  • Wat rest uitdelen aan vluchtelingen, werknemers in de keten en andere minder bedeelden.
    IKEA levert meubelen aan tijdelijke medische opvang in Ahoy Rotterdam.

 

Strategische thema’s en nieuwe businessmodellen post-corona:

  1. Digitalisering (versneld inzetten?)
  2. Duurzamere businessmodellen – waarde van kleding en textiel neemt toe (minder voor meer, leasen, herstellen, vermaken)
  3. Businessmodellen voor voorraad
  4. Flexibelere supply chains, omschakelen productie
    Reshoring, transparante en traceerbare keten
  5. Kennis (kijk naar Fuji, zij hebben hun chemische kennis omgezet naar cosmetica en medicijnen toen de filmrollen niet meer verkochten)
  6. Versnelde initiatieven in de detailhandel om gezamenlijk als kleine winkels webshops te onderhouden.

Uit The Business of Fashion, April 2020: : A few days before the World Health Organization declared the outbreak of Covid-19 a global pandemic, trend forecasting guru Li Edelkoort did not mince her words: “The virus will slow everything down. We will witness a halt in the production of consumer goods. It’s terrible and wonderful because we have to stop producing at this frantic pace….But Italy is also the only place in the world where age-old artisanal skills have been turned over the years into unique industrial processes. If a return to smaller and more authentic production is really to come, it’s our manufacturing system that can make it possible, and this makes me optimistic.”

Uit State of Fashion, McKinsey, April 2020 “Darwinian Shakeout: The crisis will shake out the weak, embolden the strong and accelerate the decline of companies that were already struggling before the pandemic, leading to massive waves of consolidation, M&A activity and insolvencies. To secure their future, companies must adapt to the new market environment by evaluating, divestment and acquisition opportunities to strengthen their core and capture whitespaces that emerge from the reshuffle.”