Nieuwsbericht

Retail vraagt product data: eenvoudig, commercieel én duurzaam

14-12-2021 - Met GS1 Fashion Base is een versnelling te maken bij de invoer én uitwisseling van productdata, zeker waar het omnichannel sales betreft. Modint steunt deze ontwikkeling, omdat we geloven in zo neutraal mogelijke, gestandaardiseerde data die voor iedereen beschikbaar zijn en die bovendien mee ontwikkelen met de eisen van de tijd. Ja, we praten al 30 jaar over de data die tussen leverancier en winkel vice versa moeten worden uitgewisseld en hoe dat dan zou moeten. Maar intussen lopen grote retail-platformen er met de marktaandelen vandoor en blijven de zelfstandige merken en de zelfstandige retail langs de kant staan. 

Door afspraken te maken over een standaard structuur zijn gegevens over mode-items zelf, de productfoto’s en zelfs de achterliggende data over productieketens eenvoudiger te delen met ketenpartners. De behoefte aan standaardisatie is groot. Want leveranciers leveren nu op veel verschillende manieren productdata aan bij platforms en retail, terwijl zij op hun beurt data op veel manieren van hun klanten ontvangen of inspanningen moeten doen om deze te standaardiseren. En dat zorgt voor onnodig veel IT-aanpassingen. Dat is een foutgevoelig systeem en goede IT’ers zijn dun gezaaid.

GS1 Fashion Base is een datapool met gestandaardiseerde productdata voor de modesector. GS1 overlegt intensief met softwareleveranciers die actief zijn in de sector, bijvoorbeeld op het gebied van systemen om kassa’s en webshops van productdata te voorzien. GS1 laat zien hoe de datapool werkt en vervolgens kunnen zij voor hun klanten koppelingen ontwikkelen. Dat kan een hoop hobbels voor de sector wegnemen. Gestandaardiseerde productdata reduceert het aantal mappings en maakt het IT-landschap in de modesector eenvoudiger.



Transparantie
De informatie in de datapool is veel breder dan de EDI-data waarmee men GS1 verbindt. Leveranciers kunnen ook foto’s uploaden en retailers halen die vervolgens van het portaal af. Het is voor GS1 van groot belang om goed te luisteren naar wensen vanuit de markt want daar zitten de gebruikers van de datapool. Daarom is het ook te gebruiken voor schoenen en accessoires én voor data over duurzaamheid. GS1 werkt samen met INretail en Modint op het gebied van traceability en transparantie van textiel en kleding.


De retail vraagt…
Multibrand retailers zoals Van Tilburg Mode, Only for Men, Berden, Roetgerink en Euretco benaderen leveranciers om data aan te gaan leveren via GS1 Fashion Base. De retailers bepalen zelf hoe ze data uit GS1 Fashion Base willen gebruiken. Alleen de basisdata of meer via een derde partij die andere gegevens aan de artikeldata kan koppelen, zoals voorraad-, inkoop- en verkoopinformatie. Leveranciers leveren data voor alle retailers en platformen op één manier aan. Eenvoudig, commercieel en duurzaam.

Meer weten?

Kijk op GS1.nl

Vragen over wat Modint op dit onderwerp doet?

Stel je vraag aan Rens Tap via tap@modint.nl

Thema'sModint AcademyAgenda