Nieuwsbericht

Online omzet multi-channel bedrijven met 90% gestegen in mei

De winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatieartikelen realiseerden de hoogste omzetgroei sinds 2005. Daarnaast groeide de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren voor de vijfde maand op rij met dubbele cijfers. Aan de andere kant lijden kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren al maanden forse omzetverliezen. De omzetdaling in juni was daar wel een stuk kleiner dan in de drie voorgaande maanden.
Over het tweede kwartaal van 2020 gerekend werd in de winkels in woninginrichting 9% meer omgezet. In kledingzaken liep het omzetverlies juist op tot 30% in het tweede kwartaal, en dat bij een min van “slechts” 7% in juni. Ook schoenen en lederwaren werden veel minder verkocht dan in het tweede kwartaal van 2019: min 25%.

Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet, hoewel de verschillen per branche enorm waren. Daarnaast is online ruim 45% meer omgezet.

De totale online omzet (alle goederen) was in juni 45% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Alleen in april en mei was de groei nog hoger, zodat de score over het tweede kwartaal op plus 55% uitkwam. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 45% meer omgezet in het tweede kwartaal. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met een duizelingwekkende 90% in mei en ruim 50% in juni. Resultaat is een plus van 68% in het tweede kwartaal. Maar nogmaals, deze cijfers zijn gemeten over alle artikelen die online worden aangeboden en niet uitgesplitst naar branches.

Lees meer informatie op cbs.nl >>

Grafiek: Online omzet van multi-channel bedrijven steeg met 90% in mei

Thema'sDossier CoronavirusAgendaWord lid