Nieuwsbericht

Alles went, ook lagere aantallen?

08-09-22 | De retail vreest met grote vreze. Niet dat we harde voorspellingen kunnen doen hoeveel winkels echt in problemen gaan komen, maar we weten wel dat de mode retail 10% duurder inkoopt, een deel 10% huurverhoging betaalt en dat er een minimumloonsverhoging en een loonsverhoging aankomt vanuit CAO’s. Dan nog energielasten die afhankelijk van het contract op (gaan) lopen. 20-30% hogere kosten in totaal zegt INretail. 
Daar komt bij het feit dat de prijzen van kleding in de winkel nog maar met 3-4% stegen in het eerste half jaar van 2022, minder dan de algemene inflatie. Prijsstijgingen van inkoop en stijgende lasten kunnen tot nu toe in de winkel niet doorberekend worden aan de consument.

Het inkoopseizoen 2023 loopt af, de wintercollectie 2022 komt in de winkels, business as usual lijkt het, maar de consument zal naar verwachting heel voorzichtig kopen in de komende maanden. Kijk uit voor selffulfilling professies, maar lagere en zelfs middeninkomens komen in problemen door stijgende energielasten. Lasten voor bedrijven omhoog, lasten voor de consument omhoog, en uitgaven door de consument naar beneden is een giftige cocktail voor de retail. Winkels mogen na oktober ook hun Corona belastingschulden terug gaan betalen, laten we die niet vergeten.
Bedrijven die kleding uiteindelijk aan de consument leveren, gaan een zwaar seizoen tegemoet. Loonsverhogingen aan de onderkant helpen consumenten, maar het is de vraag waar het geld uitgegeven gaat worden. Je kunt alleen hopen dat de hogere inkomens die de duurdere merken kopen, nog wel blijven besteden.

Overigens zie je in de tapijtsector wel consumentenprijzen oplopen en kan de situatie in de andere textielsectoren en werkkleding etc. anders liggen. Maar ook daar heel erg afhankelijk van markten en prijsniveaus. Veel mensen aan het werk klinkt als veel beroeps- en bedrijfskleding, maar zo simpel is het ook daar niet.

Vanuit duurzaamheid perspectief en geo-politiek worden we intussen wel met de neus op de feiten gedrukt. Misschien gaan we een “true price” betalen voor energie, maar ook voor alle andere grondstoffen en voor voedsel en dus ook voor kleding en textiel. Dan moeten we als leveranciers, handelaren en consumenten / eindgebruikers aan deze hogere lasten en prijzen gaan wennen? Aan lagere aantallen dus? Wel duurzaam!

 


 

Rens Tap
Business Development

Stuur een email