De kansen van duurzame mode in de retail
De klant wil, de medewerker ook. Graag zelfs. Wat eraan schort is aanmoediging.
Uit een recent onderzoek van het Next Fashion Retail (NFR) project blijkt dat klanten wel degelijk geïnteresseerd zijn in duurzame mode. Daarom is het belangrijk dat retailers hun werknemers aanmoedigen hierover te praten met hun klant. Een interessante uitkomst voor Modint-leden met winkels. Als branchepartner van het NFR project delen we de resultaten graag met je.
Meer dan 80% van de klanten heeft interesse in het kopen van duurzame mode. Als het uiterlijk, de kwaliteit en het comfort van duurzame mode vergelijkbaar zijn aan die van niet-duurzame mode, vinden zij duurzaamheid zelfs belangrijker dan de prijs. Juist het fysieke bezoek aan een winkel maakt het mogelijk om het gesprek aan te gaan. Duurzame mode biedt dus een uitgelezen kans voor mkb multi-brand retailers de toegevoegde waarde van fysieke winkels te tonen.
Over duurzaamheid wordt niet gepraat. Niet door klanten, niet door medewerkers en ook niet door ondernemers met hun medewerkers. Zet dus die eerste stap: praat erover!
Elise van der Laan, onderzoeker Next Fashion Retail
Verkopers ervaren bij het contact met hun klanten momenteel twee grote barrières. Ten eerste zijn ze meestal niet op de hoogte van de duurzame doelstellingen van de retailer en hun rol in het bereiken daarvan. Ten tweede hebben zij vaak beperkende overtuigingen, met name dat het praten over duurzaamheid de verkoop belemmert.
Zo breng je het verkoopgesprek op gang
In het kader van het NFR-onderzoek is een speciale toolkit ontworpen, bedoeld om het verkoopgesprek over duurzaamheid op gang te brengen en de drempel te verlagen. De toolkit bevat hangers met prikkelende uitspraken over duurzaamheid en QR-codes. Hiermee kunnen medewerkers een gesprek beginnen met hun klant. Hoe ze dit het beste kunnen doen wordt ook nog eens uitgelegd in de bijbehorende trainingsgids. Daarnaast krijgen klanten giveaways die ze uitnodigen om de QR-codes te scannen voor informatie over duurzaam behoud van hun kleding.
Voor het activeren van werknemers is echter meer nodig dan alleen het introduceren van de toolkit. Duurzaamheid vereist een cultuurverandering binnen het bedrijf. Dit begint bij de ondernemer die zijn medewerker moet informeren en motiveren om met duurzaamheid aan de slag te gaan. De ontwikkelde trainingsgids met spelvormen kan hierbij helpen. Alle mogelijkheden om de goede intenties om te zetten in daadkracht!
Aan de slag met de tools en traingingsgids
- De digitale versies van de tools en de trainingsgids zijn gratis beschikbaar. Download ze hier.
- Wil je graag aan de slag met de fysieke tools in je winkel? Bestel ze hier.
Meer lezen over de onderzoeksresultaten?
- Download het whitepaper onderaan dit artikel
Limited Edition Toolkit DSFW
Ter ere van het 10-jarig jubileum van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) brengen NFR-partners INretail, Modint en DETEX Opleidingen een limited edition DSFW-toolkit uit in combinatie met de #30wearschallenge. Help jouw klanten duurzamere keuzes te maken en stel ze de vraag: Ga je dit kledingstuk minstens 30 keer dragen?
Het pakket bestaat uit:
- 6 Kledingrek-hangers met drie thema’s:
- Wat is fairtrade?
- #30wearschallenge
- Materialen: katoen, wol, polyester en viscose.
Wat is het en hoe maak je een betere keuze?
- Etalage posters
- Fysiek kaartspel voor training van medewerkers
- 100 Give away kaartjes met onderhoudstips voor bij de kassa
- Digitale trainingsgids & artwork
Bestel direct>>
Over het onderzoek
Next Fashion Retail is een door SIA gefinancierd onderzoeksproject van De Haagse Hogeschool, TMO Development Center, Cube Retail en branchepartners Modint, Inretail en EK (voorheen Euretco). Aanleiding was de vraag van mkb multi-brand moderetailers: hoe kunnen wij ons assortiment duurzame mode beter verkopen?
Onderzoekers:
- Elise van der Laan, De Haagse Hogeschool
- Kim Poldner, De Haagse Hogeschool
Bedrijven die zijn aangesloten bij het consortium: Van Tilburg Mode, Modehuis Blok, Wagenaar Mode, Rinsma Modeplein, Berden Mode, Mode Castelijn, BrandMission, Hype Heroes, Kokotoko.