Ga naar de inhoud

Waardes en volumes lopen in de consumptie van kleding en woninginrichting flink uiteen

In juni hebben huishoudens 2 procent meer duurzame goederen gekocht dan in juni 2022. Ze hebben vooral meer kleding, schoenen en auto’s gekocht. Verder hebben huishoudens in juni bijna 6 procent meer overige goederen verbruikt: ze hebben vooral meer getankt. Huishoudens hebben echter minder energie verbruikt. Aan voedings- en genotmiddelen, ten slotte, hebben ze bijna 2 procent minder besteed. Consumenten hebben in juni bijna 1 procent meer diensten afgenomen, zoals verzekeringen, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper, dan in juni 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit. 

Natuurlijk kijken we even iets dieper in de cijfers:
Aan de onderstaande eerste grafiek zie je dat de consumptie van kleding en textiel begin 2019 zowel in waarde (geel) als in volume (rood) op ongeveer 100 werd berekend, even hoog als in het peiljaar 2015. Na de Corona dip zagen we een snel herstel, maar vanaf 2022 gingen de groei in waarde en volume flink uit elkaar lopen. In volume (de rode lijn) staat de consumptie over het tweede kwartaal van 2023 op een index van 115, in waarde (geel) op dik 132, het gevolg van prijsstijgingen.

Uit de tweede grafiek blijkt dat het verloop in de woninginrichting heel anders was. We zien een forse stijging van de volume index tot 150 per eind 2021, waarna de volumes (ook hier de rode lijn) inzakken. In waarde volgt de index hetzelfde patroon, maar zien we tegelijk het effect van prijsstijgingen: de afstanden tussen de gele en de rode lijn worden groter.

Ter vergelijk: de index voor het volume van de totale consumptie staat op 147 in waarde en op 114 in volume. Kleding en textiel lopen in volume dus gemiddeld goed mee, maar blijven in waarde achter bij het totaal. Woninginrichting staat met 150 in waarde en 120 in volume wat hoger, maar nu lijkt de consumptie in deze sector de tol te betalen voor een eerdere snelle groei.

 

Lees meer

Cijfers CBS, Analyse Modint

Rens Tap
Business Developer

Rens Tap

Het laatste nieuws

Kostenbesparing en groene logistiek

Modint Logistiek ondersteunt leden met slim logistiek advies en collectieve voordelen. Door logistieke stromen te bundelen en samenwerkingen met vervoerders als DHL en FedEx besparen leden kosten en dragen...

Verduurzaming babymarkt: hoe staat het ervoor?

Binnen de EU zijn we gewend aan strikte veiligheidsregels voor producten, zeker in de babymarkt. Maar als het gaat om milieuregels en sociale normen, is er nog veel werk aan de winkel. Onze consultant...

Dit jaar vieren we 25 jaar Modint

Onze vereniging kent een lange geschiedenis van fusies, maar 25 jaar geleden kreeg de vereniging de naam Modint. Op 1 juli 2000 werd de naam feestelijk onthult. 7 januari 2025 werden we verrast door...