Nieuwsbericht

Omzet detailhandel in kleding daalt 19% in 7 maanden

De omzet van de winkels in alle non-food groeide in Nederland in juli volgens het CBS met 10,2%. Ook in juli hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hun stempel gedrukt op de resultaten, maar wat minder extreem dan in de voorgaande maanden. De winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in recreatieartikelen realiseerden in juli de hoogste omzetstijgingen. Zo steeg de omzet in juli in de woninginrichting met 22,5% in waarde, vergeleken met juli 2019. Dit compenseert de slechte maanden maart en april. Het gemiddelde van de maandelijkse omzetontwikkelingen van januari tot en met juli 2020 staat hiermee op een plus van 7,8% in waarde en 7,6% in volume.

Aan de forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren kwam in juli een eind. Weliswaar kampten deze winkels nog met omzetverlies, maar dat was een stuk kleiner dan in de voorgaande maanden, slechts rond 1,5% in waarde.  Gemiddeld over zeven maanden heeft de kledingdetailhandel volgens het CBS 19,2 % minder in waarde omgezet, terwijl 19,6% minder in volume werd afgezet. De schoenenbranche staat op een gemiddeld verlies van 17,1% in waarde en 14,6% in volume. Deze CBS-omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

De online omzet van alle artikelen samen was in juli 38,3 % hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 29,6 % meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 51,4 procent in juli 2020, vergeleken met juli 2019. De webshops die alleen online verkopen staan in 2020 tot en met juli op een gemiddelde maandelijkse omzetgroei van 25%.

Desastreus tweede kwartaal 
Met name het tweede kwartaal verliep natuurlijk desastreus. Hoewel de verkoop van ondermode en kinderkleding zich redelijk snel herstelde, werd volgens de INretail-GfK Fashionscan in het tweede kwartaal 22% minder omgezet. Vanuit beide grootste markten, dames- en herenbovenkleding, werden gemiddelde omzetdalingen van ruim 30% gerapporteerd. De structuur van de markt veranderde hierbij: sommige segmenten zoals formele herenkleding werden meer geraakt, de verkoop van “loungewear” steeg juist, de groei van online verkopen versnelde. Bijzonder effect was ook dat de drukste winkelstraten in de grote steden zwaarder getroffen werden dan die in de buurten en regionale koopcentra. 

Naar half september bekend gemaakt werd door het CBS leed de totale Nederlandse groothandel een omzet verlies van -9% in het tweede kwartaal van 2020 tov 2019. De groothandel in kleding en schoenen scoorde echter -19% omzet in het 2e kwartaal. Dit cijfer uit de groothandel is het meest representatief voor de vele leden van Modint in de kledingsector.

Kijken we naar de Textiel, dan is het omzetcijfer met betrekking tot de Textielindustrie interessant. Hier zien we we bij het CBS een omzetdaling van zelfs 34% in het tweede kwartaal 2020 vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2019. De binnenlandse omzet daalde met 22%, de export zelfs met 39%.

Omringende landen 
We zijn niet de enigen in Nederland. Wereldwijd zijn economieën door de coronacrisis tot stilstand gekomen. Nu de meeste landen in Europa weer (gedeeltelijk) van het slot gaan of juist weer met nieuwe lock downs worstelen, wordt ook de economische schade steeds zichtbaarder. Hoe hard zijn de klappen, en hoe gaat het op dit moment met Nederland in vergelijking met ons omringende landen?


Door de lock down hebben consumenten overal minder uitgegeven, maar hoeveel minder hangt af van de lengte en striktheid van de lock down. Zoals in de grafiek van de OECD hieronder is te zien, was er in Nederland een dieptepunt in het aantal winkelverkopen in april, maar dat was een stuk minder diep dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Spanje. Daar was de lock down strenger en langer. Zweden is het andere uiterste. Wat ook een rol speelt, is hoe goed de digitale infrastructuur van een land is. Online shoppen en thuiswerken hebben in Nederland breder ingang gevonden dan in veel andere landen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe verder naar 2021?
Volgens het CPB groeit de Nederlandse economie weer vanaf het derde kwartaal, maar zal de klap nadreunen. In de raming, die ervan uitgaat dat er geen grootschalige nieuwe contactbeperkingen nodig zijn, krimpt de economie in 2020 met 5%, gevolgd door 3% groei in 2021, zo blijkt uit de  concept-MEV van het CPB. In deze raming van juli 2020 is echter aangenomen dat het steunbeleid niet wordt gecontinueerd in oktober. We weten nu meer. Uiteraard is ook de ontwikkeling van de pandemie zeer bepalend voor de vooruitzichten op herstel. Wanneer opnieuw grootschalige contactbeperkingen van kracht worden, krimpt de economie ook in 2021. Op Prinsjesdag publiceerde het CPB de Macro Economische Verkenning (MEV). In die raming is alle besluitvorming in de begroting 2021 verwerkt.

Dezelfde onzekerheid geldt als we de verwachting voor de Modint branches voor de rest van het jaar moeten beschrijven. Het beeld is dat we krijgen is zeer divers. Waar leveranciers aan grootwinkelbedrijven nog steeds strijd voeren om gecancelde orders en een aantal modemerken in problemen is gekomen, zijn er anderen die juist winkels openen of melden wel minder te verkopen, maar tegen betere marges en er zo toch uit te springen. Ook vanuit de bedrijfskleding, tapijt en textiel zijn de berichten divers en tegenstrijdig, bijvoorbeeld ook sterk afhankelijk van export. Maar de ledenpeiling van juni liet weinig ruimte voor misverstanden. Vanuit die gegevens schatten we een omzetdaling van 30% voor heel 2020 en het feit dat de detailhandel nu gelukkig herstelt, doet daar niet veel aan af. In juni konden veel fabrikanten/leveranciers hun orders over het najaar en een deel van de winter 2021 immers al overzien en dat geeft meer beeld op langere termijn.