Nieuwsbericht

Groei trekt aan en koopkracht herstelt, hoop voor 2025

De economie groeit weer, met 0,6% in 2024 en 1,6% in 2025. Met een stijging van de koopkracht van in doorsnee 2,5% dit jaar en 1,1% in 2025 is het eerdere koopkrachtverlies als gevolg van de inflatieschok weer ingelopen. 

Goed nieuws van het CPB in aanloop naar de rijksbegroting en Prinsjesdag. Dat bij een redelijke olieprijs (77 dollar in 2025) en een stabiele Euro tegen de Dollar van $1,10  in 2025. Met een langere rente die ook stabiel is op 2,7% lijkt de economie in rustiger maar positief vaarwater te komen, na stagnatie dit jaar en vorig jaar.

De consumptie van huishoudens trekt weer aan met 2,8% in 2025 tegen een kleine winst van 0,6% in 2024 en ook de groei van de investeringen, de invoer en de uitvoer herstellen. Vooral de groei van de investeringen door bedrijven van 1,5% en in van 5% woningen geven een impuls aan kleding en textiel bedrijven die b2b leveren. Over de invoer en de uitvoer hoeven we ons geen zorgen te maken, die blijven maar stijgen in kleding en textiel, hoewel je je wel af kunt vragen of de doorverkoop via de vele distributiecentra veel aan de economie toevoegt, vergeleken met producten die hier ontworpen of zelfs gemaakt worden. 
De consumptie door de overheid stijgt met 1,3% in 2025 en dat is de helft van de stijging van 2,6% dit jaar. Nou niet echt een buitenboordmotor daar, maar wel verklaarbaar als je leest hoe het overheidstekort naar 2,6% oploopt, gevaarlijk dicht naar de 3% EU norm toe als je de bandbreedte van de afwijkingen van 0,5% naar boven en naar beneden meerekent.

De inflatie daalt naar 3,2% in 2025, bij een verwachte gemiddelde CAO loonstijging van 4,3% in 2025. Lonen en inflatie komen daarmee weer in balans, de inflatie van 10% van 2022 is zover ingelopen dat weer sprake is van een stijging van koopkracht. Plus 2,5% in 2024 en plus 1,1% in 2025, dit moet toch wat meer rust geven aan het CAO front?

Als we deze cijfers tegenover de cijfers over de textiel en kledingsector van het CBS zetten, dan zien we dat de consumptie van kleding en de omzet van de retail tot nu in 2024 aardig verliepen, en de prijzen stabiliseerden. De prijsdruk is echter groot gezien alle buitenlandse online  concurrentie, de voorraden en de reflex om toch maar meer te produceren om ook in de prijzenslag mee te kunnen. Winst? Het aantal retailers dat in Nederland in problemen is spreekt boekdelen en ook uit Duitsland  zagen we slechte berichten. De productie van textiel en tapijt viel lager uit dan in 2023,  in woninginrichting gaat de afzet moeizaam en in woningtextiel dalen de prijzen, daar gaat het door een andere oorzaak echt wat minder en kan men een boost gebruiken, bijvoorbeeld uit de bouw. 

De economische vooruitzichten voor 2025 geven in ieder geval wat hoop!