Nieuwsbericht

Dit waren de Circular Textiles Days

Op 18 en 19 september waren Modint en de partners Modint Credit & Finance, Modint Logistiek en Modint Verzekert aanwezig op de Circular Textile Days. We mochten veel handen schudden, en vooral de ontmoetingen met vertegenwoordigers van leden waren waardevol. Leuk om je te zien!

Modint mede-organiseerde op 18 september twee bijeenkomsten. Eén daarvan was 'Powered by CLICKNL' over circular procurement (duurzaam inkopen door de overheid). De sprekers vertelden 90 gasten dat men zich niet moet blindstaren op recycling, maar dat de R-strategieën hoger op de ladder veel meer opleveren. Minder hoeven inkopen door goed na te denken over wat je koopt, langer gebruik van kleding, en diensten zoals reparatie koppelen aan de koop of lease van kleding. Lees meer op www.ikwilcirculairinkopen.nl.

In de middag organiseerde Modint mede een sessie van CreativeNL. Hier vond een levendige discussie plaats over de ontwikkeling van AI in de mode, en de vraag of China Europa verder zal overheersen met goedkoop aanbod. Hoe digitaal ben jij? Werk je in de kleding- en textielindustrie, of ben je een databedrijf?

Op 19 september vond de bijeenkomst 'Transforming Mindsets' plaats, over de mentaliteitsverandering bij consumenten en commerciële partijen om tot circulariteit te komen. Zowel onderzoek door de Hogeschool van Amsterdam onder jongeren in Almere, als de initiatieven van Patagonia en Decathlon werden besproken. De Ellen MacArthur Foundation sloot de bijeenkomst af. Belangrijke conclusies waren dat kennis op zichzelf niet tot verandering leidt als er geen urgentie is. Een oproep tot een 'systeemverandering' kreeg als antwoord dat het huidige lineaire businessmodel 'het systeem' is, en dat er alternatieve verdienmodellen ontwikkeld moeten worden voor verandering. En daarmee zijn we circulair rond bij het begin van dit stuk over circulair inkopen: het belang van de R-ladder of de R-cirkel.

Daarnaast vertelde onze Peter Koppert meer over 'From fiber to standard framework', oftewel de UPV. Miriam Geelhoed ging in op 16 duurzaamheidswetgevingen, waaronder het Digital Product Passport.

Bekijk hieronder de foto's van deze succesvolle dagen!

 

Mede mogelijk gemaakt door: