Container problemen voorlopig nog niet opgelost
17-05-2021 – De prijs voor zeevracht is afgelopen maanden voortdurend gestegen en heeft inmiddels een ongekend hoogtepunt bereikt. De zeevrachttarieven liggen vele malen (soms wel 7 tot 10x ) hoger dan vorig jaar. Uit de Modint Logistiek zeevrachtmonitor blijkt dat de prijzen exorbitant hoog zijn en dat voorlopig ook wel zullen blijven. Hoe krijgen we leveringen op de plaats van bestemming?
Modint Logistiek werkt aan meerdere initiatieven om de kosten voor zeevracht verder te laten dalen, maar kijkt ook naar andere alternatieven zoals vervoer per spoor. Nadeel van dit alternatief is dat deze vorm van transport ook prijzig is en inmiddels ook al behoorlijk bezet. Een andere oplossing zou het bufferen of splitsen van orders kunnen zijn. Het deel dat op tijd moet zijn meteen vervoeren en wat later kan op een ander moment verzenden. Zo wordt er ruimte gecreëerd om te wachten op betere tijden en prijzen.
Vrachten combineren
Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van Modint Consol Box. In samenwerking met Ewals Cargo Cargo (ECC) is voor de zee- en luchtvracht gewerkt aan de Modint Consol Box met als doel de goederenstromen vanuit Azië en vooral China te optimaliseren. Dit gebeurt onder andere door het aantal vervoersbewegingen te verminderen met behulp van het combineren van deelladingen (LCL) van Modint leden tot volle containerladingen (FCL). Ladingen vanuit Hong Kong, Shanghai, Nanjing, Ningbo, Hangzhou, Shenzhen en Yantian worden al met succes georganiseerd. Dit is niet alleen vanuit het oogpunt van de extreem hoge prijzen een voordeel, maar ook nog eens duurzamer. In een normale zeecontainer kan normaal gesproken zo’n 28 kubieke meter aan goederen. Dus je zou verwachten dat het omslagpunt FCL versus LCL daar in de buurt zit. Vanwege allerlei verstorende commerciële zaken is dit omslagpunt echter veel lager komen te liggen. Dit leidt nu tot de situatie dat het vaak al ‘loont’ om vanaf 15 kubieke meter een eigen ‘volle’ container te boeken. Er varen er dus grote hoeveelheden halfvolle containers vanuit Azië naar Nederland. Dit is natuurlijk enorme verspilling, zowel vanuit kosten als vanuit duurzaamheid geredeneerd.
Met de Modint Consol Box zijn wekelijkse afvaarten gegarandeerd en stabiele transitietijden naar Nederland gewaarborgd. De kosten worden eenvoudig weergegeven door het zogeheten “Port-to-door” tarief. Alle kosten vanaf de haven van herkomst tot aflevering aan de deur zijn meegenomen in een tarief per kubieke meter.
De voordelen:
- Scherpe tarieven, port-to-door
- Gegarandeerde afvaart, wekelijks vertrek
- Korte lead-times
- Goede service, persoonlijke aandacht
- Kwaliteit
- Geen bijzondere (soms vage) constructies met lokale afhandelaars en co-loaders
- Afhandelaar in Nederland is constant
Meer weten over de MODINT Consol Box, of interesse in een analyse van de eigen goederenstroom?
Neem dan vrijblijvend contact op met MODINT Logistiek.
Het laatste nieuws
What’s Up – Rens Tap per 1 januari 2025 met pensioen & Innovatief recyclingproces hotellinnen door SaXcell en Blycolin
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 24 december
Trade Policy & Customs Update nr. 3, 2024
Trump elected: new tariffs might have an effect on your supply chain - December 19th, 2024
Modint Highlights 2024
Ieder jaar zetten wij de belangrijkste resultaten en activiteiten in een overzicht. Zo kun je heel eenvoudig zien wat Modint doet om jou als lid te ondersteunen. 2024 stond in het teken van innovatie,...