Duurzaam kleren kopen: hoe verleiden we de consument?
15-03-2022 – Consumenten kunnen een grote rol spelen in verduurzaming van de kledingindustrie. Aan de hand van vier typen consumenten laat Hogeschool Rotterdam zien hoe we de consument het beste kunnen prikkelen om milieuvriendelijke kleding te kopen.
Sinds 2018 onderzoekt de Hogeschool Rotterdam samen met studenten het consumentengedrag in de kledingindustrie. Afgelopen voorjaar heeft ze ruim 3.400 in Nederland wonende consumenten bevraagd op het kopen, gebruiken en wegdoen van kleding.
De kledingwinkels hebben een belangrijke taak te vervullen in het toegankelijk maken van een betaalbare en duurzame kledinglijn, is de conclusie van de onderzoekers. Ze zouden zich meer bewust moeten zijn van de verschillende typen consumenten en daar hun winkelinrichting, webshops en marketing op moeten richten. Dit kan door meer informatie in de winkel over herkomst en gebruik van kleding, het promoten van specifieke kledinglijnen, merken of labels, maar vooral ook door het aanbod betaalbare alternatieven te vergroten en niet-duurzame kleding minder aan te bieden.
Lees meer over het onderzoek
Het laatste nieuws
What’s Up – Rens Tap per 1 januari 2025 met pensioen & Innovatief recyclingproces hotellinnen door SaXcell en Blycolin
Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 24 december
Trade Policy & Customs Update nr. 3, 2024
Trump elected: new tariffs might have an effect on your supply chain - December 19th, 2024
Modint Highlights 2024
Ieder jaar zetten wij de belangrijkste resultaten en activiteiten in een overzicht. Zo kun je heel eenvoudig zien wat Modint doet om jou als lid te ondersteunen. 2024 stond in het teken van innovatie,...