Ga naar de inhoud

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Oproep: laat productveiligheid en duurzaamheid hand in hand gaan

Op woensdag 19 maart publiceerde de NOS een artikel over toezichthouders in Nederland, die de controle over de steeds toenemende stroom van pakketjes van Temu en Shein niet meer aankunnen. Het artikel vermeldde dat er gemiddeld elke minuut 1200 pakketjes van buiten de Europese Unie Nederland binnenkomen, wat neerkomt op meer dan 1,7 miljoen pakketjes per dag. Gezien de verwachting dat dit aantal blijft stijgen, vinden we dat het aanpakken van deze toestroom de hoogste prioriteit moet krijgen.

Echter, naast het reguleren van de invoer, moeten er ook structurele maatregelen worden genomen. Zo moeten we de consument meer bewust maken van de gevolgen van hun aankoopgedrag.

Oproep tot actie

Vorig jaar juli stuurden we al een persbericht uit waarin we het kabinet opriepen om dringende maatregelen te nemen voor een eerlijke, betaalbare en duurzamere handel. We stelden dat ook bedrijven buiten de EU die aan Europese consumenten verkopen, zich moeten houden aan de Europese regels. Het ontbreken van handhaving zorgt ervoor dat veel producten op de markt komen die niet voldoen aan de vereisten op het gebied van productveiligheid, privacy en duurzaamheid. Dit misleidt consumenten en legt oneerlijke druk op Europese bedrijven, wat hun bestaanszekerheid in gevaar brengt.

Daarnaast ontvingen de nieuwe ministers van Economische Zaken en Klimaat, Dirk Beljaarts en Sophie Hermans in juli een brief.  Samen met Thuiswinkel.org, de Consumentenbond, de Raad Nederlandse Detailhandel, INretail, Techniek Nederland en MVO Nederland vroegen we actie te ondernemen.

Europese vertegenwoordiging

Toezichthouders hebben moeite om grip te krijgen op grote Aziatische webshops, maar deze bedrijven zijn wél verplicht om een Europese vertegenwoordiger te hebben. Dit moet ook op het label van een textielproduct vermeld staan. Als er geen specifieke vertegenwoordiger is aangewezen, wordt het fulfilmentcentrum automatisch verantwoordelijk.

Daarnaast gelden er regels voor grote online platforms, zoals de verplichting om informatie te verstrekken over de verkoper van een product. Dit valt onder de Digital Services Act (DSA).

Deze webshops hebben niet alleen enorm marktaandeel, maar ook op het gebied van fulfilmentcentra en logistieke diensten. Shein heeft bijvoorbeeld adviescommissies waarin ervaren Europese experts een rol hebben, wat aangeeft hoe invloedrijk deze bedrijven zijn in de Europese markt.

Op 17 maart beantwoorde minister Beljaarts de kamervragen over dit onderwerp in deze brief.

Onze boodschap

Wij roepen op tot een aantal concrete maatregelen:

  • zet druk op invoering van invoerrechten voor kleine zendingen consumentenartikelen onder de € 150;
  • zoek een oplossing voor strengere handhaving op productveiligheid van consumentenartikelen bij kleine zendingen;
  • meer samenwerking met fulfillment centers om naleving van regelgeving te waarborgen;
  • lagere btw-tarieven voor gerecyclede materialen;
  • verbod op reclame voor ‘fast’ textielproducten die niet voldoen aan duurzaamheidseisen;
  • beprijzing van primaire grondstoffen, zoals polyester van niet-hernieuwbare bronnen;
  • fiscale stimulansen voor innovatief, circulair productieketen-management;
  • beloningen voor het produceren van duurzame producten, bijvoorbeeld in de vorm van subsidies.

Door productveiligheid en duurzaamheid hand in hand te laten gaan, kunnen we een eerlijker en duurzamer handelsklimaat creëren, zowel voor consumenten als voor ondernemers in de Europese Unie.

Het laatste nieuws

Corporate Responsibility Update nr. 3, 2025

Stronger Together: How the T2T Alliance is Shaping the Future of Textile Recycling - March 24th, 2025