Verslag Aan de slag met het Digital Product Passport (DPP) – Powered by CLICKNL
Kledingbedrijven krijgen te maken met veel nieuwe wetgeving over het inzicht in je keten tot uitgebreide productinformatie. Een onderdeel daarvan is het Digital Product Passport (DPP), onderdeel van de EU Ecodesign wetgeving die vanaf 2027 in werking treedt en verplicht is voor elk kledingstuk op de Europese markt. Dit gaat nog verder dan transparantie van de keten.
Not-for-profitorganisaties GS1 en Modint gaven in één middag alle ins- en outs over het DPP. Belangrijke vragen van bedrijven gaan over wat de EU precies vraagt, wat voor oplossingen er al op de markt zijn én hoe je nu kunt beginnen rekening te houden met deze belangrijke eisen die zowel consequenties kunnen hebben voor het ontwerp van kleding als voor het verzamelen van data in een bedrijf.
- Miriam Geelhoed van Modint deelde de laatste stand van zaken over de DPP-wetgeving. Deze is nog in ontwikkeling in Brussel. Het wachten is op de Delegated Act, de afgeleide regelgeving vanuit de Ecodesign verordening. De volledige route loopt in verschillende stappen nog tot 2033
- Jeanet van der Stoel van GS1 Nederland vertelde hoe je met GS1 standaarden producten kunt identificeren en data kunt vastleggen en delen. Ze illustreerde dat met praktijkvoorbeelden uit en een concreet stappenplan. Er kan nu al gewerkt worden aan het inrichten van gestandaardiseerde datastructuren, al zijn de exacte datapunten nog niet duidelijk.
- Thomas Latcham van My Lima Lima gaf een belangrijke les uit het duurzaam ondernemerschap in fashion mee: het gaat niet gaat om het wat je doet, maar om het achterliggende waarom.
- Hedda Smith deelde de uitkomsten van haar thesis voor AMFI over de rol van DPP’s voor meer transparantie in de supply chain. In haar onderzoek vond ze dat 87 procent van de kledingbedrijven zegt onvoldoende te weten van de aankomende EU wetgeving. Daarnaast ondervindt 30 tot 40 procent van de bedrijven problemen met datasystemen. Er is veel nodig in en voor de bedrijven concludeerde ze: Duidelijkheid in de regels, geld voor investeringen, opleidingen, technisch advies en heel belangrijk, samenwerking.
- Solution Providers Cirmar en Tappr gaven hun visie en een korte demo van echte werkende DPP’s om te laten zien wat er nu al kan en hoe ze nu al met bedrijven werken. GS1 tenslotte werkt met de Digital Link waarmee niet één maar meerdere data structuren kunnen worden ontsloten, gekoppeld aan één productcode. https://www.gs1.nl/kennisbank/gs1-barcodes-ean-gtin/aan-de-slag-met-de-qr-code-van-gs1/gs1-digital-link/
Na de mogelijkheid het Kunstmuseum in Den Haag en de tentoonstelling DIOR – A New Look te bezoeken, volgde een netwerk borrel.
Verschillende sprekers namen ook deel aan de Expertgroep Digital Product Passport van ShoppingTomorrow, hetgeen tot een openbaar toegankelijk ‘bluepaper‘ leidde.
Meer weten?
Lees dan ook eens het artikel over ‘Samenwerken voor een duurzame toekomst‘ en ‘Digital Product Passport in 5 stappen klaar voor de toekomst‘.
Het laatste nieuws
Hoge kosten en gebrek aan geschoold personeel belemmeren digitalisering
Europese textiel- en kledingorganisatie Euratex hield in augustus van 2024 een business survey die wij als Modint ook onder onze leden hebben uitgezet. Er werd o.a. gevraagd naar verwachte omzet en...
Modint nam deel aan de Expertgroep Digital Product Passport
Modint nam deel aan de Expertgroep Digital Product Passport van ShoppingTomorrow. Deze expertgroep kwam samen tot een openbaar toegankelijk bluepaper, uiteraard over het Digital Product Passport. Wij...
Verslag Transforming Mindsets, embracing circular business models – Powered by CLICKNL
Hoe kunnen bedrijven en consumenten de transitie naar circulaire businessmodellen omarmen? Deze en andere vragen werden beantwoord in een inspirerende sessie georganiseerd door Modint ism de Circular...