Ga naar de inhoud

Verslag Transforming Mindsets, embracing circular business models – Powered by CLICKNL

Hoe kunnen bedrijven en consumenten de transitie naar circulaire businessmodellen omarmen?

Deze en andere vragen werden beantwoord in een inspirerende sessie georganiseerd door Modint tijdens de Circular Textile Days. Vier experts deelden hun inzichten en ervaringen over de noodzakelijke gedragsveranderingen om circulariteit in textiel te omarmen. Dit evenement omvatte vier presentaties van ongeveer 15 minuten per spreker, gevolgd door een interactief moment tussen bezoekers en sprekers.

  • Krispijn Faddegon (Hogeschool van Amsterdam) gaf inzicht in het gedrag van de consument op basis van een onderzoek onder de jeugd in Almere twee jaar geleden. Daar bleken de prijs van kleding, maatvoering en modebeeld belangrijker dan duurzaamheid. De bereidheid om voor duurzamere alternatieven te kiezen is onder jongeren in Almere aanwezig, maar niet heel groot. Het gaat dan om het kopen van duurzame merken, tweedehands kleding kopen, kleding ruilen en minder kleding kopen. Voor kleding huren of lenen is nauwelijks bereidheid aanwezig. 
    Kijkt men naar gedragsfactoren die bepalen in hoeverre jongeren willen kiezen voor deze duurzame alternatieven, dan gaat het vooral om de vragen: vind ik het makkelijk om te doen? Vind ik het leuk om te doen? En heeft het zin als ik het doe? Een belangrijke nieuwe gedragsfactor bleek uit de interviews, namelijk impulsgedrag: kan ik de verleiding weerstaan? 
     
  • Freek Snijders (Decathlon) legde uit hoe Decathlon de eerste stappen zet naar een circulair bedrijfsmodel en de innovatieve strategieën die ze implementeren. De allergrootste impact heeft verduurzaming van de producten zelf, concludeerde men. Zo kan men een aantal sportartikelen, ook van andere merken, inleveren bij Decathlon. Belangrijke circulaire pijlers voor Decathlon zijn verhuren, tweedehands verkopen en repareren. Frank riep op tot meer ambitie vanuit de overheid.
     
  • Ook Anne-Laure Lambert & Ashok Thomas (Patagonia) deelden waardevolle lessen en praktijkvoorbeelden uit hun jarenlange ervaring met circulaire initiatieven waarbij men vooral inzet op reparatie. 
     
  • Valerie Boiten (Ellen MacArthur Foundation) zette de uitdagingen en kansen in de circulaire textielindustrie uiteen naast het belang van samenwerking tussen consumenten en bedrijven. 
     
  • Bianca Streng modereerde telkens de discussie met de zaal. Conclusie: Wil men tot een ‘systeemverandering’ komen, dan gaat het om de verandering in businessmodellen, een terugkerend thema in deze sessie. Dit vraagt inspanning van alle partijen, overheden, consumenten en bedrijven, tegelijk.

Het laatste nieuws

What’s Up – Rens Tap per 1 januari 2025 met pensioen & Innovatief recyclingproces hotellinnen door SaXcell en Blycolin

Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 24 december

Trade Policy & Customs Update nr. 3, 2024

Trump elected: new tariffs might have an effect on your supply chain - December 19th, 2024

Modint Highlights 2024

Ieder jaar zetten wij de belangrijkste resultaten en activiteiten in een overzicht. Zo kun je heel eenvoudig zien wat Modint doet om jou als lid te ondersteunen.  2024 stond in het teken van innovatie,...