Ga naar de inhoud

Vooruitzichten voor de fashionbranche in 2025: Groei in een uitdagende markt

Het nieuwe verkoopseizoen is van start gegaan, ingeluid door modeshows, vakbeurzen en mode-evenementen. Wat staat de fashionsector in 2025 te wachten? Modint Credit & Finance blikt vooruit en geeft tips voor goede voorbereiding.

Na een periode van terughoudendheid onder consumenten, veroorzaakt door hoge inflatie en economische onzekerheid, lijkt het tij te keren. Het koopkrachtverlies van afgelopen jaren is grotendeels hersteld en consumenten raken meer gewend aan de hogere prijzen. Dit zorgt naar verwachting voor een toename van uitgaven in de winkelstraat. Kleding- en schoenenwinkels kunnen rekenen op een omzetgroei van 3%, net als in 2024.

Toch blijven de uitdagingen in de markt groot. Verschillende bekende fashionmerken, zoals Esprit en Bristol, gingen vorig jaar failliet. Vooral modemerken in het middensegment staan onder druk door de opkomst van goedkope fastfashionmerken zoals Primark en Zara. Ook online retailers zoals Shein zorgen voor hevige concurrentie. Deze ontwikkelingen dwingen merken en winkels tot herpositionering en vernieuwing.

Stijging in faillissementen en winkelsluitingen in 2025

In 2024 hadden we in aantallen faillissementen in de fashionsector te maken met een stijging van zo’n 30% ten opzichte van 2023. De algemene verwachting is dat dit jaar het aantal faillissementen in de winkelstraat verder zal stijgen. Naast een verdere groei in het aantal faillissementen zal het aantal winkel- en bedrijfssluitingen ook toenemen. Ook internationaal, bijvoorbeeld maar met name in ons grootste exportland Duitsland, zal 2025 meer faillissementen brengen. Naast risico’s op non-betaling loop je daarbij ook risico op de zogeheten Insolvenzanfechtung, een claim van curator op terugbetaling in een Duits faillissement.

Algemene voorwaarden, afspraken en handelspapieren

Hoe bereid je je hierop voor? Zorg dat je in ieder geval goede algemene verkoopvoorwaarden hebt. En zorg ook dat je die op de juiste manier en op het juiste moment aan je klanten geeft. Accepteer niet zomaar inkoopvoorwaarden van je klant. Want die kunnen verstrekkende gevolgen voor je hebben. Bovendien, mocht je een kredietverzekering hebben, zal je verzekeraar van je eisen dat je algemene voorwaarden van toepassing zijn. Simpelweg omdat je een eigendomsvoorbehoud moet overeenkomen, en inkoopvoorwaarden deze niet opgenomen hebben. Bij een eigendomsvoorbehoud blijven de goederen jouw eigendom totdat er betaald is.

Naast dat je deze algemene voorwaarden laat doen gelden, is het ook belangrijk om alle (basis)afspraken goed vast te leggen. Wat is jouw betalingsconditie? Wat is de leveringstermijn? Welke leveringscondities (internationaal, Incoterms) zijn van toepassing? Maar ook: wat zijn de gegevens van jouw klant? Check de juiste NAW-gegevens, het registratienummer (KvK-nummer of buitenlands registratienummer) ter juiste identificatie van jouw klant. Bijvoorbeeld met een credit check. Je ziet dan ook wie tekeningsbevoegd is. En nog belangrijker: is jouw (nieuwe) klant wel kredietwaardig genoeg? Of zelfs: is die nieuwe klant wel wie hij zegt dat hij is?

Identiteitsfraude

Steeds vaker zien wij gevallen van identiteitsfraude voorbij komen. Er wordt een order geplaatst, vaak door een buitenlands bedrijf, waar alle gegevens op het eerste gezicht lijken te kloppen. Als na levering de betaling achterwege blijft, krijgen wij een incassovordering te behandelen. We komen er dan vaak achter dat met een nagemaakte website – die bijna identiek is aan de werkelijke firma – en een mailadres die qua domeinnaam nét even iets afwijkt van het origineel, een bestelling is gedaan, op een ander leveradres is geleverd en de geleverde goederen samen met de fraudeur verdwenen zijn. En de echte firma, waarvan de identiteit is gebruikt, weet van niets en heeft niet besteld noch de goederen ontvangen. Er zijn verschillende manieren om deze oplichting te voorkomen. Maar ook zijn er mogelijkheden om je daar tegen te wapenen.

Zekerheid

Een credit check biedt tot op zekere hoogte inzicht in de kredietwaardigheid van je afnemer. Maar dit is en blijft ‘slechts’ een indicatie van hoe je klant ervoor staat. Als je nu een order schrijft voor de wintercollectie die je vanaf augustus gaat uitleveren, weet je niet hoe je klant er dan voor staat. Bovendien hebben we te maken met allerlei factoren waar we zelf geen invloed op hebben. Geopolitieke ontwikkelingen, inflatie, consumentenvertrouwen en andere zaken beïnvloeden hoe de consument zijn geld uitgeeft. En dus hoe het in de winkel gaat. Winkels hebben afgelopen jaren al te maken gehad met grillige marktomstandigheden en kampen nog altijd met grote voorraden. Dit maakt dat zij ook voorzichtiger zullen inkopen. Maar niet altijd is te voorkomen dat je te maken krijgt met snel verslechterende omstandigheden van je klant en zijn winkel. Je kunt je bedrijf goed beschermen tegen deze risico’s met een kredietverzekering. Niet alleen betalingsrisico, maar ook fabricage- en contractrisico zijn hiermee af te dekken.

Kortom, ga goed voorbereid het verkoopseizoen en de orderintake in. Zorg dat je, naast een mooie collectie uiteraard, ook het beperken van je (internationale) debiteurenrisico’s goed voor elkaar hebt. Voor vragen, neem contact op met MODINT Credit & Finance, tel 088-5054700 of mail info@modintcredit.com.

Meer over MODINT Credit & Finance

Het laatste nieuws

What’s Up – IKEA Parent Ingka to Invest $1 Billion in Recycling-Focused Companies

Het voor u verzamelde bedrijfs- en economische nieuws uit de sector - 20 januari

Rapport McKinsey en Business of Fashion: The State of Luxury

Adviesbureau McKinsey en Business of Fashion hebben het rapport ‘The State of Luxury: How to navigate a slowdown’ gepubliceerd. Macro-economische tegenwind, verschuivende voorkeuren van klanten en een...

Onderweg naar een duurzame toekomst: ontwikkelpaden

We gaan van start met de ontwikkeling en implementatie van sectorale ontwikkelpaden. Een sectoraal ontwikkelpad beschrijft hoe iemand binnen een sector kan groeien tot een volledig gekwalificeerde...