Nieuwsbericht

Herstel is relatief begrip in de retail

02-08-2021 - De totale Nederlandse detailhandel heeft in juni 6 procent meer omgezet dan in juni 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 5,3 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 8 procent, de omzet van de foodsector was 0,2 procent hoger. Daarnaast is online 17 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met juni 2019 lag de omzet van de detailhandel bijna 17 procent hoger in juni 2021.

De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in juni voor de vierde maand achtereen meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in juni 2021 ook hoger dan in juni 2019. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatieartikelen, drogisterijen en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was hoger dan een en twee jaar eerder.

In het tweede kwartaal van 2021 zetten winkels in kleding 41 procent meer om in waarde en 35 procent meer in volume, maar vergeleken met het tweede (heel slechte) kwartaal van 2020. In het eerste kwartaal van 2021 zagen we nog tientallen procenten daling van omzet. Herstel is een relatief begrip, hoelang duurt het voordat alle schade is terugverdiend…?
Ook winkels in schoenen en lederwaren zetten in het tweede kwartaal van 2021 fors meer om dan in het heel slechte tweede kwartaal een jaar eerder, 25 procent, zowel in waarde als in volume. Ook zij zagen eindelijk wat röring na de acht (!) voorafgaande kwartalen waarin licht tot enorm zwaar verlies van omzet werd geleden.
De sector woninginrichting zette in het tweede kwartaal 9 procent meer om in waarde en 5 procent in volume. In het eerste kwartaal van 2021 werd ook dit deel van de retail zwaar getroffen door de winkelsluitingen, zij het voor het eerst in de Corona periode.

De online omzet van de Nederlandse detailhandel (in alle artikelen samen) was in het tweede kwartaal van 2021 ruim 17 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2020. Webwinkels (“pure players” met als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 16 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 18 procent. Daarmee zijn de groeipercentages weer op een “normaal” niveau teruggekeerd zoals we die ook in 2019 zagen. De piek in de groei van de online verkopen werd in het eerste kwartaal van 2021 bereikt, toen alle webshops samen 85% meer verkochten dan in het eerste kwartaal van 2020. De pure players zetten 55 procent meer om in dat eerste kwartaal, de multi-channelers zelfs 122 procent (zie grafiek).


 
De bestedingen van Nederlanders bij Europese webwinkels buiten Nederland lagen sinds 2014 elk kwartaal hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen, dit vervijfvoudigde tot 778 miljoen begin 2021. Dit is net iets meer dan de bestedingen in het laatste kwartaal van 2020. De laatste jaren waren de bestedingen in het eerste kwartaal juist altijd lager dan een kwartaal eerder. Met name sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 steeg de consumptie bij de Europese webwinkels sterk, waarschijnlijk door de coronamaatregelen. Het gaat in dit onderzoek om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven die buiten Nederland en binnen de EU gevestigd zijn. De cijfers zijn exclusief btw, en omdat de methode van onderzoek nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig.

(cijfers CBS, tekst Modint)