Nieuwsbericht

Touwtrekken tussen omzet en afzet, inkoop en verkoop, online en offline

De detailhandel heeft in juni 0,4 procent meer omgezet dan in juni 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was echter 6,3 procent lager. De omzet van de non-foodsector kromp met 3 procent. Daarnaast is online 6,5 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 8 procent lager dan een jaar eerder.

Drogisterijen hebben in juni meer omgezet dan in juni 2021. Andere branches zoals de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben in juni minder omgezet. Dat gold ook voor de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding. De online omzet was in juni 6,5 procent lager dan in juni 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7,1 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met bijna 6% procent. 

Nou is één maand niet zo interessant, dus laten we verder terug kijken naar de trend op langere termijn, na alle Corona hobbels. De winkels in woninginrichting maakten in het eerste kwartaal van 2021 een enorme omzetdaling mee, maar herstelden snel. De laatste kwartalen ziet men daar de markt weer afkoelen, vooral in volume, de afzet. Het indexcijfer over het tweede kwartaal staat voor het volume (de gele lijn in onderstaande grafiek) op een vergelijkbaar niveau als in het begin van 2019, nog steeds de beste referentie. De omzet, in waarde, (de rode lijn) staat de index echter fors hoger dan drie jaar geleden, als gevolg van prijsverhogingen. Zo stegen de prijzen voor consumenten van vaste vloerbedekking en tapijt inderdaad met 20% in drie jaar tijd. 


 

Na drie goede kwartalen in 2021, viel de omzet in kledingwinkels in het eerste kwartaal van 2022 weer wat terug. In het aflopen tweede kwartaal volgde weer een herstel. In volume staat de meter nu zo’n 15% hoger dan in het tweede kwartaal van 2021 en 10% hoger dan het tweede kwartaal van 2019. De waarde, weer de rode lijn, gaat steiler omhoog, wat duidt op een prijsverhoging voor de consument. Kijkt men daar wat meer gedetailleerd naar, dan blijkt dat nog erg mee te vallen (voor de consument dan), de prijzen voor alle kleding samen stegen de afgelopen maanden met zo’n 3 a 4%, maar bleven in juni ongeveer gelijk vergeleken met juni 2021. In dames- en kinderkleding daalden de prijzen zelfs in juni, ten opzichte van juni 2021. De krachten van de uitverkoop zijn sterker dan die van de gestegen inkoopprijzen. Of komen die nog? In juni stabiliseerden de invoerprijzen van kleding en textiel, een effect dat nog versterkt wordt door gedaalde logistieke kosten. Juni is de eerste flinke “importmaand”, maar wat geïmporteerd werd komt na de zomer pas in de winkel. Het is en blijft touwtrekken.


 
De online omzet in kleding steeg in mei nog met dik 16% ten opzichte van mei 2021, maar daalde in juni met bijna 5% ten opzichte van juni 2021. Er was nog zeker groei in het tweede kwartaal van 2022, maar deze koelt wat af na de rare lock-down perioden. Ook hier is het wat touwtrekken. In onderstaande grafiek zie ja dat de online kledingverkopen sinds 2015 natuurlijk enorm gegroeid zijn, maar dat andere branches, elektronica en overige non-food, online nog iets harder groeiden. De groei in de online verkopen van etenswaren groeide nog sterker in de afgebeelde periode, met 550%, maar het marktaandeel is nog relatief klein. Uit de CBS cijfers blijkt ook dat de online verkopen van “pure webwinkels” met 300% groeide sinds 2015 en die van de “multi-channelers” die fysiek en online verkopen combineren, met 400%. Dit is over alle producten gemeten, niet alleen kleding. 


 
(Tekst Modint, cijfers CBS. Vragen, mail Rens Tap)

Thema'sModint AcademyAgendaWord lid