Nieuwsbericht

Retail Q1: maart slecht, januari redt het kwartaal

De totale Nederlandse detailhandel heeft in maart 4,1 procent meer omgezet dan in maart 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 7 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 9,2 procent, bij een 5,7 procent lager volume. De omzet van de non-foodsector kromp met 1,5 procent terwijl het volume dat werd afgezet 9,6 procent lager was. Het verschil in beide sectoren tussen omzet en volume komt natuurlijk door flinke prijsstijgingen.

De winkels in meubels en woninginrichting, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica hebben in maart meer omgezet dan in maart 2022. Daarentegen hebben de winkels in recreatie-artikelen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in maart minder omgezet.

De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de consumentenelektronica lag in maart hoger dan in maart 2022. De online omzet van kledingwinkels lag in maart 2023 lager dan een jaar eerder. De totale online omzet over alle goederen was in maart in totaal 3,4 procent hoger dan in maart 2022. Pure webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 4,2 procent lager.

Je ziet de belangrijkste cijfers in onderstaande tabel terugkomen voor het gehele eerste kwartaal. De extreme maand januari (vergeleken met januari 2022 toen winkels dicht gingen) redde het eerste kwartaal in omzet gemeten. In volume zien we veel bescheidener groeicijfers. Online alleen omzetplussen voor de pure-players, maar ook daar zullen de volumes achterblijven bij stijgende prijzen.

Omzet en Volume koopdaggecorrigeerd/Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder/ (%)

Bedrijfstakken/branches (SBI 2008)

Perioden

Omzet

Volume

Winkels in meubels, woninginrichting alg

januari

21,9

11,2

Winkels in meubels, woninginrichting alg

februari

4,1

-5,2

Winkels in meubels, woninginrichting alg

maart

5,4

-3,4

Winkels in meubels, woninginrichting alg

2023 1e kwartaal

10

0,6

Winkels in recreatieartikelen

januari

20,5

14,2

Winkels in recreatieartikelen

februari

6

-0,2

Winkels in recreatieartikelen

maart

-0,7

-6,5

Winkels in recreatieartikelen

2023 1e kwartaal

7,5

1,6

Winkels in kleding

januari

41,5

30,1

Winkels in kleding

februari

10,8

-0,9

Winkels in kleding

maart

-2,9

-13,5

Winkels in kleding

2023 1e kwartaal

13,5

3,1

Winkels in schoenen en lederwaren

januari

34,3

23,7

Winkels in schoenen en lederwaren

februari

9

4,3

Winkels in schoenen en lederwaren

maart

-7,1

-11,9

Winkels in schoenen en lederwaren

2023 1e kwartaal

9,3

3,5

Online Detailhandel totaal

januari

-9,1

-10,5

Online Detailhandel totaal

februari

3,7

-2,3

Online Detailhandel totaal

maart

3,4

-3

Online Detailhandel totaal

2023 1e kwartaal

-1,3

-5,6

wv Multi-channel

januari

-20

 

wv Multi-channel

februari

-1,5

 

wv Multi-channel

maart

-4,2

 

wv Multi-channel

2023 1e kwartaal

-9,9

 

wv Pure webwinkels

januari

0,7

 

wv Pure webwinkels

februari

7,3

 

wv Pure webwinkels

maart

9,3

 

wv Pure webwinkels

2023 1e kwartaal

5,5

 

Online kleding en modeartikelen

januari

-11,3

 

Online kleding en modeartikelen

februari

3,4

 

Online kleding en modeartikelen

maart

-10,9

 

Online kleding en modeartikelen

2023 1e kwartaal

-7,3

 

 

Bron: Cijfers CBS

Rens Tap
Business Development

Rens Tap