Retail Q1: maart slecht, januari redt het kwartaal
De totale Nederlandse detailhandel heeft in maart 4,1 procent meer omgezet dan in maart 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 7 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 9,2 procent, bij een 5,7 procent lager volume. De omzet van de non-foodsector kromp met 1,5 procent terwijl het volume dat werd afgezet 9,6 procent lager was. Het verschil in beide sectoren tussen omzet en volume komt natuurlijk door flinke prijsstijgingen.
De winkels in meubels en woninginrichting, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica hebben in maart meer omgezet dan in maart 2022. Daarentegen hebben de winkels in recreatie-artikelen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in maart minder omgezet.
De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de consumentenelektronica lag in maart hoger dan in maart 2022. De online omzet van kledingwinkels lag in maart 2023 lager dan een jaar eerder. De totale online omzet over alle goederen was in maart in totaal 3,4 procent hoger dan in maart 2022. Pure webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 4,2 procent lager.
Je ziet de belangrijkste cijfers in onderstaande tabel terugkomen voor het gehele eerste kwartaal. De extreme maand januari (vergeleken met januari 2022 toen winkels dicht gingen) redde het eerste kwartaal in omzet gemeten. In volume zien we veel bescheidener groeicijfers. Online alleen omzetplussen voor de pure-players, maar ook daar zullen de volumes achterblijven bij stijgende prijzen.
Omzet en Volume koopdaggecorrigeerd/Ontwikkeling t.o.v. een jaar eerder/ (%)
Bedrijfstakken/branches (SBI 2008) |
Perioden |
Omzet |
Volume |
Winkels in meubels, woninginrichting alg |
januari |
21,9 |
11,2 |
Winkels in meubels, woninginrichting alg |
februari |
4,1 |
-5,2 |
Winkels in meubels, woninginrichting alg |
maart |
5,4 |
-3,4 |
Winkels in meubels, woninginrichting alg |
2023 1e kwartaal |
10 |
0,6 |
Winkels in recreatieartikelen |
januari |
20,5 |
14,2 |
Winkels in recreatieartikelen |
februari |
6 |
-0,2 |
Winkels in recreatieartikelen |
maart |
-0,7 |
-6,5 |
Winkels in recreatieartikelen |
2023 1e kwartaal |
7,5 |
1,6 |
Winkels in kleding |
januari |
41,5 |
30,1 |
Winkels in kleding |
februari |
10,8 |
-0,9 |
Winkels in kleding |
maart |
-2,9 |
-13,5 |
Winkels in kleding |
2023 1e kwartaal |
13,5 |
3,1 |
Winkels in schoenen en lederwaren |
januari |
34,3 |
23,7 |
Winkels in schoenen en lederwaren |
februari |
9 |
4,3 |
Winkels in schoenen en lederwaren |
maart |
-7,1 |
-11,9 |
Winkels in schoenen en lederwaren |
2023 1e kwartaal |
9,3 |
3,5 |
Online Detailhandel totaal |
januari |
-9,1 |
-10,5 |
Online Detailhandel totaal |
februari |
3,7 |
-2,3 |
Online Detailhandel totaal |
maart |
3,4 |
-3 |
Online Detailhandel totaal |
2023 1e kwartaal |
-1,3 |
-5,6 |
wv Multi-channel |
januari |
-20 |
|
wv Multi-channel |
februari |
-1,5 |
|
wv Multi-channel |
maart |
-4,2 |
|
wv Multi-channel |
2023 1e kwartaal |
-9,9 |
|
wv Pure webwinkels |
januari |
0,7 |
|
wv Pure webwinkels |
februari |
7,3 |
|
wv Pure webwinkels |
maart |
9,3 |
|
wv Pure webwinkels |
2023 1e kwartaal |
5,5 |
|
Online kleding en modeartikelen |
januari |
-11,3 |
|
Online kleding en modeartikelen |
februari |
3,4 |
|
Online kleding en modeartikelen |
maart |
-10,9 |
|
Online kleding en modeartikelen |
2023 1e kwartaal |
-7,3 |
Bron: Cijfers CBS