Blog

Duidelijk over duurzaam?

03-02-2022 - Deze week zagen we een uitzending van Radar waarin duurzaamheidsclaims in de kledingindustrie onder de loep werden genomen. Het zag er niet best uit. De kledingindustrie werd weer benoemd als een van de grote vervuilers die uit is op greenwashing. Maar is dat ook echt zo?

Ik merk bij Modint-leden juist een enorme bescheidenheid en aarzeling als het gaat om het communiceren van het duurzaamheidsbeleid en zeker als het gaat om claims op producten. We krijgen vragen als: wanneer is het bedrijf duurzaam genoeg om te mogen communiceren? Zijn de stappen die ik zet het waard om te benoemen? Gaat mijn kop er niet af als ik communiceer dat ik maar een x% duurzaam materiaal in een artikel heb? Wat zegt dat over de rest van mijn producten/collectie? Hoe kan ik de duurzaamheid van mijn producten duidelijk laten zien, zonder dat er een overkoepelend keurmerk is? Dat zijn vragen die de industrie zoals wij die kennen, stelt. Er is bovendien helaas nog weinig winst te behalen. Denk aan de framing vanuit de journalistiek en ook reageren consumenten maar amper op het duurzaamheidsverhaal als het gaat om hun aankoopbeslissingen. De gemiddelde consument vraagt niet zomaar hardop in de winkel of online wat de duurzaamheidsprestatie is van een merk of product, waardoor men ik de winkel ook maar weinig voelt voor actieve promotie op duurzaamheid. Recente cijfers beweren gelukkig wel een toename van interesse in duurzaamheid bij de aankoop van kledingstukken. We moeten het consumenten makkelijker maken! En daarom roepen wij onze leden ook al langer op om vooral te communiceren, eerlijk en binnen de (vrij nieuwe) richtlijnen. Bedrijven willen dat ook graag volgens de regels doen, dat bewezen o.a. onze drukbezochte webinars hierover.

De behoefte om het goed te doen is de laatste tijd door het beleid en de controles van ACM alleen maar meer geworden. Bij toetsing van duurzaamheidsclaims kwamen een aantal voorbeelden naar boven van claims die niet binnen de richtlijnen vielen. Vaak bij collecties met product labelling die al een jaar eerder was gemaakt. Die fout willen bedrijven niet nog een keer maken. We besteden daarom als Modint ook veel aandacht aan het uitleggen van de richtlijnen via webinars en adviesgesprekken Wij zijn van mening; laat zien welke stappen je onderneemt en met welk doel, maar ook de uitdagingen. Laat resultaten zien, maar wees altijd eerlijk en duidelijk, dus onderbouw met feiten en maak de juiste vergelijkingen. Gebruik erkende certificaten op producten en communiceer welk % duurzaam materiaal er is gebruikt en wat de claim betekent. Communiceer geverifieerde sociale verbeteringen in de keten op bedrijfsniveau en niet op productniveau tenzij je daar een goede onderbouwde reden voor hebt.

Betrouwbare data

Met GS1 (van de barcodes op producten) zijn afspraken gemaakt over het opbouwen van geloofwaardige data op productniveau, waardoor de streepjescode straks veel meer informatie kan laten zien, B2B en uiteindelijk aan consumenten. Met Impact Buying maken we een digitaal platform voor de kleding- en textielindustrie om leveranciers de juiste vragen te stellen en bewijs voor duurzaamheidsclaims op te vragen. Met de Modint bAwear Score is het mogelijk om de milieu impact van een product door te meten met betrouwbare data. Er zijn dus voldoende instrumenten beschikbaar.

We kunnen het winkelpersoneel niets kwalijk nemen als ze onvoldoende getraind zijn op de betekenis van het duurzaamheidsbeleid en claims van het merk of de retailorganisatie waarvoor ze werken. Daar is echt nog werk aan de winkel! Maar consumenten sta op en vraag, zoals Eyskoot ook zegt, vaker naar het duurzaamheidsverhaal zodat de retail ook het belang ziet van deze nuttige kennis.

De volgende keer zouden ze bij Radar de juiste mensen uit sector ook eens aan het woord moeten laten...

 

Meer over Modint & MVO