Nieuwsbericht

Niet alles past iedereen: vier generaties Vlamingen over duurzame kleding

14-03-2022 - Wat is de houding van de Vlaming ten opzichte van duurzame mode? Onderzoekers aan de Hogeschool Thomas More peilden dit in een “Modemonitor”. In een survey heeft het cluster Creative & Innovative Business van de Hogeschool Thomas More, de grootste hogeschool van Vlaanderen, consumenten bevraagd over hun verwachtingen van circulaire mode. In deze studie, beschreven in een eerste wetenschappelijk artikel, peilden onderzoekers in België in 2021 de huidige stand van zaken rond het consumptiegedrag, de intenties, kennis en houdingen ten aanzien van duurzame kleding en circulaire businessmodellen in Vlaanderen.

De verschillen tussen vier generaties 

De ondervraagde consumenten werden ingedeeld in generaties: Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Hun houdingen ten aanzien van duurzame kleding verschillen wezenlijk, zo blijkt.GenZ, jonger dan 25 jaar, is nogal pessimistisch in hun overtuiging om een ​​individueel verschil te maken, maar ze zien zichzelf in de toekomst wel een duurzamere levensstijl leiden.
Millennials (tussen 26 en 44 jaar oud) hebben een iets optimistischere kijk op een positieve uitkomst van hun eigen handelen, en tegelijkertijd tonen ze de meeste bezorgdheid over klimaatverandering.
GenX (tussen 45 en 56 jaar) is vergelijkbaar met de millennials in hun zorg voor het milieu en hun consumentengedrag in het algemeen. Een meerderheid – vooral mannen – beweert duurzaam te zijn en koopt vooral noodzakelijke kleding.
Binnen de generatie babyboomers (tussen 57 en 74 jaar) zijn er significante verschillen te zien in hun perceptie en hun individuele acties: 13% is erg pessimistisch, maar 22% gelooft juist sterk in een positief resultaat van individuele acties.


Het bijgevoegd Nederlandstalig artikel is een bewerking door Rens Tap van de samenvatting en conclusie van het oorspronkelijk Engelstalige artikel, een eerste publicatie vanuit een meerjarig wetenschappelijk project.

Wanneer je geïnteresseerd bent in meer resultaten van onderzoek onder consumenten of het oorspronkelijke Engelse artikel wilt ontvangen, stuur dan even een mailtje aan Rens Tap, tap@modint.nl