Blog

Ieder voordeel kent zijn nadeel

16-11-2022 - Midden jaren 80 en al eerder is onze maakindustrie geglobaliseerd. Want goed ondernemerschap bestaat uit omzetgroei, marge, continuïteit en dat betekent wereldwijd shoppen waar kansen liggen en de kosten het laagste zijn. Eerst was Nederland, daarna de hele wereld het speelveld voor ondernemers. Komen we daar nu toch een beetje van terug?

Natuurlijk, ondernemers laten zich niet beknotten door wat allemaal niet kan en mag. Dus ook nu blijven Oost-Europese en Aziatische landen favoriet om het maakproces van producten aan uit te besteden. Ook vanuit het besef dat bedrijven hun partners in die landen hun handel niet wilt ontnemen. Er is vaak jarenlang geïnvesteerd in wederzijds vertrouwen. Veel van de lokale partners zijn de afgelopen tijd meegegaan in eisen op het gebied van sociale- en milieuomstandigheden. Dat valt niet meer terug te draaien, hoe graag sommigen van ons dat ook zouden willen.

En toch… wat doe je bijvoorbeeld met de onzekere situatie in China en de veranderende verhoudingen in Azië? Het is een knap onzekere periode. Doorgaan? Soms zelfs kop in het zand steken en hopen dat alle geopolitieke ontwikkelingen uiteindelijk meevallen. Het is ook ondernemers eigen om positief en optimistisch te blijven zelfs soms tegen beter weten in.

Goed ondernemerschap vergt in deze tijd een belangrijk nieuw begrip: wendbaarheid. Vooral in onze sector is het voor veel bedrijven zaak aan te passen aan de huidige ontwikkelingen : risico’s spreiden lijkt heel verstandig!

Ondernemers staan voor belangrijke beslissingen en keuzes en die zijn vaak niet makkelijk als het om internationale zaken gaat: ieder voordeel kent zijn nadeel!

 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Sylvia Roelofs