Blog

Grijs denken

18-01-2023 - Onlangs vertelde een van onze leden dat hij op feestjes vaker in discussies belandt over de impact van onze industrie op mens en milieu. Wat doe je dan? Vol in de tegenaanval of veer je wat mee?

Onlangs vertelde een van onze leden dat hij op feestjes vaker in discussies belandt over de impact van onze industrie op mens en milieu. En daarbij zelfs soms wordt beticht van lelijke dingen. Wat doe je dan? Vol in de tegenaanval of veer je wat mee en hoop je op een opening voor een goed gesprek? Ik moest er aan denken door de nieuwe SIRE campagne over polarisatie, maar ook door een uitgebreide special van het NRC van 6 januari 2023​ over de milieuimpact van de wereldwijde textiel- en kledingindustrie.

In het NRC vertellen allerlei experts vanuit verschillende invalshoeken wat zij vinden of wat zij al doen om een deel van het probleem op te lossen. Al die artikelen samen maakten ook meteen inzichtelijk hoe ingewikkeld het is. We werken in een complexe keten met vele schakels waarbij uiteindelijk iedereen een stuk verantwoordelijkheid moet nemen. Vanaf ontwerp tot aan het gedrag van de eindgebruiker. Dit maakt duidelijk dat we het alleen maar met elkaar kunnen oplossen. Maar geldt dat niet voor alle onderwerpen die gevoelig zijn voor zwart-wit-discussies? Onderwerpen waarbij je wel eens denkt dat niemand helemaal gelijkt heeft of iedereen een beetje.

Als die krant op tafel zou liggen bij dat feestje, zou het dan de kans vergroten op een grijze discussie? Het zou goed zijn als je het mij vraagt. Grijs is niet suf, het leidt tot vernieuwing.

 

Patric Hanselman
Algemeen directeur Modint