Blog

Mooi en duurzaam textiel heeft een prijs!

14-03-2023 - In mijn werk als commissaris heb ik veel strategiesessies van bedrijven meegemaakt. Mede door Corona, de haperingen in de toeleveringsketen en ethische kwesties hebben veel bedrijven hun partner strategie onder de loep genomen. Nu lijkt het of dat door de oorlog in Oekraïne in een enorme versnelling is gekomen. Discussies zoals die rond Heineken en diens vertrek uit Rusland, dragen daaraan bij.

Ook de besluiten rond ASML en de levering van chips aan China hebben een weerslag op de publieke meningsvorming en het bedrijfsleven. Bedrijven komen steeds meer onder een vergrootglas te liggen. Ik zie dat heel snel gaan. Zo moeten onze bedrijven die textiel halen uit China en met Chinese partners werken, steeds meer uitleggen wat ze doen en waarom. Op zichzelf is het wel begrijpelijk maar het zet bedrijven wel fors onder druk. Natuurlijk willen we in ons bedrijfsbeleid duurzaam en ethisch handelen. Maar het kost tijd om partners te vinden die voldoen aan de vele eisen die aan bedrijven worden opgelegd. Ook de grondstoffen en vaardigheden moeten elders beschikbaar zijn. En wat te denken van de prijs die de consument bereid is daarvoor te betalen in deze dure tijd? Dat is nog wel even een dingetje. Alles wordt fors veel duurder en dan komt zo’n transitie naar nieuwe partners er nog bij. Ik en met mij veel ondernemers wordt het wel zat dat vaak de kop van jut eenzijdig bij bedrijven wordt gelegd. Veel kosten maken en niet bereid zijn daar een prijs voor te betalen: dat kan niet, zo simpel is dat.

Misschien is het voor de consument ook wel wennen en heeft verandering wat meer push nodig á la de campagne “kip, het meest veelzijdige stukje vlees”. Hoe meer ik er over nadenk: het is hoog tijd voor een goede textielcampagne die consumenten bewust maakt van keuzes, verantwoordelijkheden en prijzen. Mooi en duurzaam textiel heeft een prijs! Laten we het daar eens met elkaar over hebben, óók in Europees verband.

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint