Nieuwsbericht

Mode blijft het zorgenkind

29-06-2021 - De Nederlandse detailhandel begon 2021 in totaal, over alle producten, met een recordgroei van de internetverkopen van bijna 86 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. De totale omzet van de detailhandel daalde daarentegen met bijna 1 procent. In de non-foodsector daalde de omzet met meer dan 22 procent ten opzichte van een jaar eerder, het volume daalde met ruim 24 procent. De omzet van kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren daalde net als voorgaand kwartaal, met respectievelijk bijna 34 en 28,5 procent. Bij winkels in schoenen en lederwaren daalden de prijzen, waardoor de omzet nog harder daalde dan het volume.

Zowel in maart als in april hebben de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren wel meer omgezet dan een jaar eerder. Het CBS becijferde voor kleding een ongekende plus van 76%, na de plus van 34% in maart 2021. De schoenenbranche zette in maart 2021 26% meer om en in april 2021 21% meer, vergeleken met dezelfde maanden in 2020.  Maar net als in maart 2020 leden de kleding- en winkels in schoenen en lederwaren in april 2020 ongekende omzetverliezen. De groei in april 2021 maakte het verlies in april 2020 niet goed. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in april 2021 nog aanzienlijk lager dan in april 2019.
De omzet van de winkels in recreatieartikelen en de winkels in meubels en woninginrichting was in april 2021 ook hoger dan een jaar eerder. Ook ten opzichte van april 2019 was de omzet van deze winkels hoger.
De online omzet (alle producten) was in april 19 % hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit geldt zowel voor webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) als voor de winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers).

Voorraadvergoeding?

We hebben de berichten van banken voorbij zien komen waarin gesteld werd dat de fashion met de horeca en cultuur enorm getroffen is en dat de omzetten zich wel herstellen, maar dat veel steunprogramma’s leiden tot uitstel en geen afstel van betaling. De zwaar getroffen bedrijven die nu overleven dankzij de steun van de overheid, zullen vele maanden hun winst zien verdampen aan bijvoorbeeld uitgestelde betaling van belastingen. Voor onze sectoren komt daarbij, we blijven het overal roepen, dat onvoldoende oog voor de leveranciers was en is. De voorraadvergoeding VGT geldt niet voor “ons”. Ook grootwinkelbedrijven stonden in de kou. Dat de omzetten in de groothandel kleding en textiel volgens het CBS in het eerste kwartaal met bijna 7% terugvielen, lijkt mee te vallen, maar het komt wel “bovenop” 2020.

 

 

Een gelukkige omstandigheid is dat de prijzen het lijken “te houden”. Er vindt geen ongebreidelde uitverkoop plaats als je tenminste op de CBS cijfers mag afgaan.
Wel balanceert de prijs van herenkleding precies op het randje van de 0% stijging en daling ten opzichte van een jaar geleden, maar de prijzen voor de consument voor dames- en kinderkleding koersen op goede niveaus.

Interieurtextiel

Maar hoe zit het in de andere textielproducten? Het CBS geeft cijfers voor de consumentenprijs van vaste vloerbedekking en tapijt. Het CBS zag de prijzen tot juli 2020 in een aantal maanden (maart, april, juli) met 4% tot 5% dalen ten opzichte van dezelfde maanden in 2019.  In andere maanden noteerde het CBS kleine opeenvolgende plussen en minnen. November 2020 gaf -2,5%, april 2021 -2,1%, zo overheersen toch de minnetjes.

De prijzen van meubelstoffen en gordijnen stegen meteen in maart 2020 en bleven dat met gemiddeld met 5% per maand tot en met januari 2021 doen. In het voorjaar van 2021 zakken de prijzen met gemiddeld 3% per maand ten opzichte van dezelfde maanden in 2020, maar de vraag blijft overeind, blijkens een van de Modint leden. In mei en juni 2020 stegen de prijzen met gemiddeld 10%, we zijn benieuwd voor de komende maanden.

Dan de prijs van beddengoed. Die steeg met ruim 3% gemiddeld per maand sinds juni 2020 tot en met januari 2021. Daarna daalden de prijzen weer wat, steeds vergeleken met dezelfde maand van het vorig jaar, maar in april staat weer een 2,7% verhoging op het bord.

Tenslotte worden ook de prijzen van tafel- en toiletlinnen gemeten, om vrolijk te eindigen. Nederland werd teruggeworpen op eigen huis en haard en wilde daar ook in investeren. De prijzen voor consumenten stegen met tot maximaal 20% in oktober 2020, bleven positief tot na de feestdagen en zelfs in januari. In 2021 zien we een dipje in februari, maar daarna stijgen de prijzen rustig verder met 1,5% gemiddeld in maart en april.

Hoge prijzen geven geen omzet en zeker nog geen winst… de kosten stijgen navenant, denk alleen maar aan logistiek, hoewel we nog geen enorme prijsstijgingen in de importprijzen voor kleding en textiel zien.

Dalende invoer kleding

Dat brengt ons bij invoer een uitvoercijfers, een andere klassieke thermometer voor hoe het onze sectoren economisch vergaat. De invoer van textiel groeide met 15% in 2020 en deze trend werd in januari-februari voortgezet met een groei van 14%. Over heel 2020 daalde de export met een half procent, maar in de eerste twee manden van 2021 zat en weer groei in, plus 5%.

Voor kleding ziet het beeld er negatiever uit. Na een daling van de invoer in 2020 van 8%, volgde een daling van 9% over de eerste twee maanden van 2021. De export van kleding daalde met 2% in 2020 en met 5% in januari en februari 2021.
Deze cijfers zijn allemaal in waarde berekend, dus ook hier spelen prijzen een belangrijke rol.

Gelukkig voorspelt Klaas Knot van DNB een snel en goed herstel van de economie en gaat langzamerhand meer aandacht naar zijn cijfers dan die van het RIVM. Maar voor een deel van de Modint bedrijven zijn de zorgen nog niet voorbij.

 

Rens Tap

Stuur een email

Thema'sModint AcademyAgendaWord lid