Activiteit

Van niche naar norm: Hoe maak je impact met data uit je textiel keten?

17 november
17 november 2022
09:30 tot 14:00
Seminar

Modint organiseert op 17 november a.s. van 9.30 tot 14.00u een “Powered by CLICKNL bijeenkomst” met als onderwerp het verzamelen en rubriceren van de juiste data om een textielketen te verduurzamen.

Als ontwerper en als bedrijf werk je niet aan een product maar aan een hele keten, wil je werkelijk maatschappelijke impact maken. Daarvoor zijn de juiste data uit een supply chain nodig. Deze data geven aan waar duurzaamheidsrisico’s liggen en waar en hoe verbetering mogelijk is. Je gaat leren hoe dit in de food-keten werkt, je kijkt mee met een onderzoek naar de waarde van technologie en data in duurzaamheid en wordt bijgepraat over de eisen die wetgeving aan je bedrijf gaat stellen. 

In een project ondersteund door RvO werken ImpactBuying, Micro-Fashion, Prénatal, Just Brands, Solidaridad, Modint, Serge Léon en Anton Luiken samen aan Due Diligence tools. Ze bouwen een textiel toepassing binnen de bewezen systematiek die ImpactBuying hanteert en hebben die verbonden met de Modint bAwear tool. Bedrijven maken hun productie ketens inzichtelijk, wijzen risico’s aan en werken aan bewezen verbeteringen. Zij presenteren dit project en de tools.

Programma

09:30 – 10:00   Welkomst koffie, ontvangst
10:00 – 10:15 Opening (Rens Tap van Modint en Leontien Hasselman-Plugge van ImpactBuying) 
10:15 – 10:45 Hoe wordt er impact gemaakt in de voedselindustrie? (Marianne van Keep van Verstegen)
Wat gebeurt er in de voedselindustrie wat vergelijkbaar is met de textiel industrie? Wat zijn best practices die Marianne, 1x verkozen tot MVO manager van het jaar, heeft geïmplementeerd die  toepasbaar zijn in de textiel industrie? Hoe doet Verstegen aan risico management en hoe verantwoorden zij ingewikkelde toeleveringsketens? Kruiden vs. katoen, wat zijn de overeenkomsten?
10:45 – 11:15 Hoe kan technologie helpen om impact te maken? (Janneke Duijndam van Just Brands en Leontien Hasselman Plugge van ImpactBuying)
Alleen echte data uit je textiel keten kan zorgen voor transparantie en betere risico management. Modint en ImpactBuying presenteren een gezamenlijke tool die voor meer transparantie & efficiëntie kan zorgen. Janneke Duijndam van Just Brands heeft samen met andere textiel bedrijven mee gedaan aan de pilot: Wat zijn de leerpunten? Wat kun je verwachten als je je keten in kaart wilt gaan brengen? En hoe gaat zo’n proces eigenlijk in zijn werk?
11:15 – 11:45 Koffie pauze
11:45 – 12:15 Wat voor impact kan technologie maken voor het begin van de keten? (Tessa Boumans, PhD onderzoek Erasmus Universiteit)
Promovenda Tessa Boumans doet onderzoek naar hoe technologische vernieuwing de kledingindustrie transformeert. Artificiële intelligentie (AI) wordt steeds belangrijker binnen organisaties en verandert het werk van mensen. Wat verandert er precies? Is dit positief of negatief? 
12:15 – 13:00 Europese wetgeving: crash course (Miriam Geelhoed van Modint, Leontien Hasselman-Plugge van ImpactBuying)
Er is veel gaande omtrent wetgeving. In Europa omtrent transparantie en due diligence, maar ook zeker in de textiel industrie. Wat zijn termen zoals due diligence en UPV? Wat betekent dit voor uw eigen organisatie? En het belangrijkste: Hoe moet u er aan voldoen?
13:00 – 14:00 Netwerk lunch


Locatie
Een van de zalen van Restaurant De Markies, Valk Boumanlaan 61, 3446 GG Woerden
De locatie ligt dicht bij het station en heeft een eigen pakkeerterrein. https://restaurantdemarkies.nl/contact
Je kunt ook online deelnemen aan de bijeenkomst. Tip: Installeer alvast de app GoToMeeting, wanneer je de link ontvangt.

Heeft u al een account? Log dan eerst in, uw gegevens worden dan automatisch ingevuld.

Schrijf je in!

* verplicht veld

De bijeenkomst wordt ondersteund door:

Locatie

Valk Boumalaan 61
3446GG Woerden
Thema'sModint AcademyAgendaWord lid