Blog

Catweazle en digitale kansen

11-03-2022 - Misschien herinneren sommigen van jullie zich nog het TV programma “Catweazle”. Dat was de naam van een tovenaar die leefde in de Middeleeuwen en ontwaakte in de 20e eeuw. Plots werd hij omringd door magie zoals gloeilampen, televisies en auto’s waar hij uiteraard magische krachten aan toeschreef.

Zo voelen veel mensen zich als het gaat om Informatietechnologie (IT) en digitalisering. Vaak word je enthousiast van de vele mogelijkheden die technologie biedt om anders te ondernemen. Het lijkt net of ieder (ander) bezig is in de wereld van Robotisering, Artificial Intelligence (AI), Cloudoplossingen en Blockchain. Om maar wat te noemen. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer verouderd. En ja, voor de textielsector lijken er veel kansen die volop het nieuws halen! Wat dacht je van Non Fungible Tokens (NFT’s): eenmalige (vaak dure!) producten die vastliggen in blockchaintechnologie! Die kunnen ook in textiel worden ontworpen. Wat te denken van Nike die digitale schoenen verkoopt. Op dit moment worden miljoenen geïnvesteerd in een digitale wereld genaamd Metaverse ingericht met 3-D-ruimten waarin Avatars zich exclusief kunnen omhullen met digitaal textiel.

Pure magie 

Natuurlijk is het fantastisch om je door deze voorbeelden te laten inspireren. Maar het is vooral zaak om goed te kijken naar de kansen en mogelijkheden in je eigen bedrijf en het vooral zo simpel mogelijk te houden. Kan ik als ondernemer met IT-technologie kosten besparen of meer omzet maken? In het eerste geval is er standaardtechnologie om de bedrijfsvoering en logistiek zo effectief en efficiënt mogelijk te maken.

Gaat het om een ander verdienmodel en meer omzet, dan liggen er vooral kansen om met IT-technologie Uw klant individueel, op maat en zo gemakkelijk of duurzaam mogelijk van dienst te zijn. Ik heb daar al prachtige voorbeelden van gezien bij onze leden. “Textiel as a service”, waar een creatief ontwerp meteen digitaal wordt omgezet naar textiel. Of wat dacht je van een abonnement op tapijt dat klanten ook de gelegenheid biedt om het ongebruikte tapijt te laten recyclen. Om dat goed te doen moeten bedrijfs- en klantprocessen op maat ingericht zijn: simpel te begrijpen en in te richten vanuit de business en dan te vertalen naar IT-technologie. En ja: graag in die volgorde, dan wordt digitalisering pas echt pure magie!!  

 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint

Thema'sModint AcademyAgendaWord lid