Blog

Alles heeft zijn prijs!

19-04-2022 - Vorig jaar was ik te gast bij het internationale congres van de mondiale en Europese textielorganisaties. Geboeid luisterde ik naar de experts in de verschillende panelsessies. Eén boodschap bleef mij bij: design en kwaliteit zijn steeds belangrijker voor textiele producten. Helaas wil de klant daar niet voor betalen, zo hield de spreker ons voor.

Thuisgekomen had ik hierover een lange discussie met mijn dochter. Ook voor haar – als student- is de prijs een belangrijk onderdeel van haar aankoopbeslissingen. We hadden het over de prijs van de productie van textiel en ik vroeg haar of ze bereid was meer te betalen voor een katoenen T-shirt of broek als die duurzaam geproduceerd zijn. Dat was ze -aarzelend- wel als het tenminste echt waar was en ook duidelijk leesbaar wat er op de labels staat want daar mankeerde nogal wat aan. En daarom wilde ze liever meer besteden aan het kopen van tweedehands textiel.

Feiten checken 

De opmerking dat de klant niet bereid is om meer voor design en kwaliteit van textiele producten te betalen en de discussie met mijn dochter hebben mij één ding duidelijk gemaakt: we kunnen niet alleen maar wijzen naar de klant als die niet begrijpt dat design, kwaliteit en duurzaamheid een prijskaartje hebben: we zullen er als textielsector zelf alles aan moeten doen om het verhaal van textiel, onze producten, hoe het wordt gemaakt en wat het kost, goed voor het voetlicht te brengen. Dat verhaal moet positief en transparant worden gebracht en de klant moet er zeker van kunnen zijn dat het op waarheid gecheckt is. Daarbij  speelt uiteraard wet- en regelgeving een belangrijke rol en ook de partijen die feiten moeten checken en controleren zoals de certificeringsinstellingen.

Alles heeft zijn prijs, dat begrijpt een ieder, maar dat vereist een goede onderbouwing gekoppeld aan het positieve verhaal over onze textiele producten: daar gaan we de komende tijd op inzetten!

 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint 

Sylvia Roelofs