Tapijt

Nederland staat in de Top-5 van grootste tapijtproducenten ter wereld. De tapijtindustrie heeft zich binnen Modint verenigd via de ledengroepering VNTL waarin producenten en leveranciers vertegenwoordigd zijn.

Jaarlijks wordt in Nederland circa 180 miljoen vierkante meter tapijt geproduceerd. Daarvan wordt 85% geëxporteerd naar andere EU landen. Hiermee staat Nederland als tapijt exporteur (ook in m²) wereldwijd op een vierde plaats na Turkije, China en België. Er zijn ongeveer 2500 mensen direct werkzaam in de tapijtindustrie.

De tapijtindustrie heeft zich binnen Modint verenigd via de ledengroepering Verenigde Nederlandse Tapijt Leveranciers (VNTL), waarin producenten en leveranciers vertegenwoordigd zijn. Onder andere via periodieke ronde tafels en bijeenkomsten met inspirerende onderwerpen, worden de ontwikkelingen in de branche bijgehouden. Er wordt samen bepaald op welke wijze invulling wordt gegeven aan een waardevolle toekomst voor de branche en de individuele bedrijven. Daarbij staat samenwerking en kruisbestuiving tussen andere branches en marktpartijen binnen en buiten Modint hoog in het vaandel.

Strategische agenda

De tapijtindustrie kent naast de algemene agenda binnen Modint een eigen sterke en toekomstgerichte agenda. Belangrijke onderwerpen hebben betrekking op onder andere:

  • binnenklimaat
  • energiebesparing
  • onderhoud
  • retour en recycling
  • normontwikkeling
  • PR en communicatie
  • scholing
  • marktontwikkeling
  • kennis & innovatie

Daarbij wordt samengewerkt met een breed netwerk van mensen binnen en buiten de sector. Zo is de VNTL onder andere partner van het platform Gezond Binnen dat zich inzet voor verbetering van de kwaliteit van het binnenklimaat. De vloer vertegenwoordigt immers de grootste oppervlakte in ruimtes, waarbij tapijt een belangrijke bijdrage kan leveren aan akoestiek en luchtkwaliteit door het opvangen van ronddwarrelend vuil en stofdeeltjes.  

Om de de voordelen van tapijt en de Nederlandse tapijtproductie in de spotlight te zetten heeft de VNTL de website www.zomooiistapijt.nl opgezet. Ook heeft de ledengroep een vaste column in het vakblad Mobilia en werkt het aan grootschalige imagocampagnes om tapijt weer als trend te profileren bij jonge huiskopers en huurders (20-30 jaar). De campagne 'Jouw vloer, jouw vibe' is najaar 2023 gelanceerd.

Whitepapers & Routekaarten

Aan de rechterkant van de pagina vind je een selectie van publicaties die in unieke samenwerkingsverbanden zijn uitgebracht.

Vanaf 2011 heeft de tapijt- en textielindustrie een uitgebreide toekomstvisie voor de lange termijn opgesteld. Dit heeft geleid tot een brochure die een prachtig beeld geeft van de innovatieve uitdagingen waar deze beide branches zich op hebben gestort. Voor de tapijtsector specifiek is in samenwerking met de VNTL, kennis en ketenpartners een visie en routekaart naar 2030 opgesteld. Het Whitepaper Duurzame Vloer is in 2023 geactualiseerd en bevat alle beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan met vloerbedekking. Doel van deze whitepaper is het vergroten van gebruiksgenot en duurzaamheid door kennisoptimalisatie in de keten. 
 

Benieuwd wat we voor jouw tapijtbedrijf kunnen betekenen?

Neem voor meer informatie contact op met Arno Weel.

Of bekijk het lidmaatschap