Blog

Schuivende panelen?

16-07-2024 - Op Europees niveau hebben we onlangs de behoefte aan een Digitale Roadmap voor de textielindustrie besproken. Soms gaan de gesprekken over nieuwe ontwikkelingen zo ver dat ik niet weet of ik in de textiel of in de IT ben beland.

Er wordt veel gesproken over Artificial Intelligence. Het zou de nieuwe gamechanger zijn. Nou geloof ik dat ook wel. Maar gek genoeg vallen de voorbeelden die ik hoor mij toch nog tegen, tenminste als we het over aardverschuivingen in onze productieprocessen hebben.

Ik begrijp dat data ons in staat stellen veel sneller op de wens van de klant in te spelen en collecties te ontwerpen die goed worden verkocht. 20 jaar geleden gebruikten we in de ICT sector Zara al als voorbeeld van een bedrijf dat dat slim deed: dataverzameling op de winkelvloer en dat meteen in het productieproces opnemen. Concurrentie hebben we van Chinese bedrijven als Shein en Temu die data gebruiken met één doel: snel en goedkoop kopiëren en meteen naar hun klanten uitrollen.

Slimme PR-en marketingstrategie is gericht op tiktoks en influencers en de slimme bepaling van doelgroepen. Echte fotoshoots zijn niet meer nodig. Alles kan met AI worden gemaakt. En wat gebeurt er met exposities, beurzen, en modeshows? Die lijden een kwijnend bestaan zonder drastische digitale en vernieuwende aanpassingen.

In dat opzicht is IT zeker een gamechanger. Maar wat ik eigenlijk mis is de vraag hoe we in Europa en Nederland in ons eigen productieproces ‘verslimmen’. Er zijn wel wat mooie voorbeelden maar die blijken lastig op te schalen. En onze uitdagingen zijn fors! Denk maar aan het hergebruik van ingezameld textiel; dat vraagt om innovaties waar IT een belangrijke rol bij moét spelen.

Misschien heb ik het wel helemaal mis. Dat zal de roadmap waar binnen Euratex aan wordt gewerkt, uitwijzen. Ik hoop het, want die schuivende panelen zijn noodzakelijk voor de toekomst van onze sector!
 

Sylvia Roelofs
Voorzitter Modint